
 

 

Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 

The Journal of International Social Research 

Cilt: 6   Sayı: 28           Volume: 6   Issue: 28 

Güz 2013                       Fall 2013 

www.sosyalarastirmalar.com     Issn: 1307-9581 

 

VENEZUELA’DA GERÇEKLEŞEN NİSAN 2002 ASKERİ DARBESİNİN YAZILI BASINDA 
SUNUMU 

THE TURKISH PRINTED MEDIA COVERAGE AND STANCE (STAND) DURING APRIL 2002 
VENEZUELAN MILITARY COUP D’ETAT 

Mehmet IŞIK* 

Şakir EŞİTTİ** 

 

Öz 

11 Nisan 2002 tarihinde bir Latin Amerika ülkesi olan Venezuela’da yaşanan askeri darbe, 
21. yüzyılın başında yaşanan en ilginç olaylarından birisi olarak tarihe geçmiştir. Bu darbeyi Güney 
Amerika’da yaşanan yüzlerce askeri darbeden farklı kılan ise, görevden uzaklaştırılan Devlet Başkanı 
Hugo Chavez’in, halkın geniş katılımlı gösterileri sonucunda 48 saat sonra görevine geri dönmesi 
olmuştur. Tüm dünyada büyük ilgi uyandıran Nisan 2002 darbe girişiminin Türk Basınında nasıl 
haberleştirildiği, özellikle 2000 sonrasında neredeyse bütün basın yayın kurumları ve gazeteciler 
tarafından dile getirilen “her tür darbeye karşı olma söyleminin” ne kadar gerçeği yansıttığını belirlemek 
açısından fikir verebilecek nitelikte bir olaydır.  

Bu kapsamda bu çalışmada 11-13 Nisan 2002 döneminde yaşanan darbe girişiminin Türk 
basınında nasıl sunulduğu; Hürriyet, Sabah, Milliyet, Zaman, Yeni Şafak, Cumhuriyet ve Radikal 
gazetelerinde, 10 Nisan-30 Nisan 2002 döneminde çıkan haberlerin içerik ve söylem analizi 
yöntemleriyle çözümlenmesiyle belirlenmeye çalışılmıştır. 

Anahtar Sözcükler: Venezuela, askeri darbe, Hugo Chavez, Türk Basını 

Abstract 

The military coup d’etat launched on April 11, 2002 in Venezuela, a Latin American 
country, has already been one of the most interesting historical events of the 20th century. What 
makes this coup different from hundreds of coup d’etats staged in South America was the return of 
ousted  President Hugo Chavez to power in 48 hours, as result of massive public demonstrations. The 
way this April 2002 coup d’etat attempt with worldwide repurcusions was covered by the Turkish 
Press may be a phenomenon conducive to determining the extent of the reality of the discourse 
“being against a coup of any kind”, which was echoed, especially after 2000, almost by all mass media 
institutions and journalists.   

In this context, this paper tries to elaborate the Turkish Press coverage and approach to 
April 11-13 2002 coup d’etat attempt, through the content and discourse analysis of the news released 
by the newspapers, Hürriyet, Sabah, Milliyet, Zaman, Yeni Şafak, Cumhuriyet and Radikal 
throughout April 10-30, 2002.  

Key Words Sözcükler: Venezuela, military coup, Hugo Chavez, Turkish Press 

 

1. Giriş 

11 Nisan 2002 tarihinde bir Latin Amerika ülkesi olan Venezuela’da yaşanan askeri 
darbe, 21. yüzyılın başında yaşanan en ilginç olaylarından birisi olarak tarihe geçmiştir. Bu 
darbeyi Güney Amerika’da yaşanan yüzlerce askeri darbeden1 farklı kılan ise, görevden 

                                                           

* Dr. Mehmet IŞIK, İçişleri Bakanlığı, mehmet.isik35@yahoo.com 



  

- 147 - 

uzaklaştırılan Devlet Başkanı Hugo Chavez’in, halkın geniş katılımlı gösterileri sonucunda 48 
saat sonra görevine geri dönmesi olmuştur. ABD’nin neredeyse açıktan destek verdiği bu 
darbenin başarısızlıkla sonuçlanmasının, sadece Venezuela’da değil tüm Güney Amerika’da 
önemli etkileri olmuş, darbenin ardından birçok Güney Amerika ülkesinde seçimleri 
sosyalistler kazanmıştır2.  

Güney Amerika kuzeyinde ekvatora yakın, tropikal iklimin hâkim olduğu bir ülke olan 
(Crooker, 2006: 8) Bolivarcı Venezuela Cumhuriyeti’nin kuzeyinde Karayip Denizi ve Atlantik 
Okyanusu, güneyinde Brezilya, batısında Kolombiya ve doğusunda Guyana bulunur (Nichols 
ve Morse, 2010:2). Altı kolonyal eyaletin bir araya gelmesiyle kurulan Venezuela, halen 23 
eyalet, bir federal bölge ve Karayip denizinde bulunan 72 adayı içeren 11 federal ada 
grubundan oluşmaktadır (Tarver ve Ferederik, 2005:1). Nüfusu 2011 yılı tahminlerine göre 
27,635,743 (CIA: The World Factbook, 2011) olan ülkenin başkenti Karakas’tır. 

Uzun bir geçmişe sahip Venezuela, İspanyolların Amerika kıtasına yerleştikleri ilk 
yerleşim yerlerinden birisisidir. Kristof Kolomb, üçüncü seyahatinde önce Trinidad Adası’nı 
sonra da Paria Körfezine keşfetmiş ve 7 Ağustos 1498’de yiyecek ve ikmal malzemesi aramak 
için buradan karaya çıkarak Güney Amerika anakarasına ayak basan ilk Avrupalı olmuştur. 
Burada yerlilerle karşılaşan Kolomb, onlara çeşitli hediyeler vermiş ve karşılığında aldığı 
hediyeler arasında bulunan incilerin kaynağını sorarak sonradan Avrupalıların Güney 
Amerika’daki ilk yerleşim yerleri olacak Cubagua ve Margarita Adalarına (geniş inci 
yataklarına sahip bir adadır) ulaşmıştır (Tarver ve Ferederik, 2005:25-26). 

Venezuela3’da ilk kolonileştirme 1502 tarihinde Coquibacoa (Kuzeybatı Venezuela) 
bölgesinin yönetiminin İspanya Kralı tarafından Alonso de Ojeda’ya verilmesiyle başlamıştır. 
Bunun ardından 1525’te Margarita Adası,  1527’de Venezuela, 1532’de Trinidad, 1568’de Nueva 
Andalucía ve Guayana’da İspanyol sömürge yönetimleri kurulmuştur. Bölgede altın ve gümüş 
bulunmaması sebebiyle İspanya Krallığı Venezuela ile fazla ilgilenmemiş; 1528’de Kral I. 
Carlos, batı bölgesinin çoğunun sömürme ve kolonizasyon haklarını borçları karşılığında bu 
bölgede altın bulmayı uman Alman Welser Ailesi’ne bırakmıştır (Ades ve Guides, 2004: 1018).  

Venezuela, 1734’te Yeni İspanya Genel Valiliği’nin (Virreinato de Nueva Espana), 
1717’de ise Yeni Granada’nın (Nueva Granada, bugünkü Kolombiya Panama ve Venezuela’yı 
içine alan idari birim) parçası olarak yönetilmiştir. 1723’de lağvedilen Genel Valilik 1739’da 
yeniden kurulmuş, 1777 yılında geçici olarak “Genel Kapitanlık (Capitanía)4” haline getirilmiş, 
1786 yılında ise “Audiencia” (eyalet)  yapılmıştır (Schaefner, 2000:101). 

İspanyolların sömürge yönetimine karşı ilk ayaklanma 1560 tarihinde yerli lider El 
Cacique Guaicaipuro tarafından gerçekleştirilmiştir. Onu başarısız birkaç ayaklanma daha 
izlemiş ve 1806 yılında bağımsızlık yolundaki en önemli adım Francisco de Miranda tarafından 
atılmıştır (Kohnstamm ve Kohn, 2007: 24). Miranda’nın İspanyollar tarafından tutuklanmasının 
ardından yerini Simon Bolivar almış ve1810 yılında barışçıl sokak gösterileri ile Genel Vali Juan 
                                                                                                                                                                          

** Dr. Şakir Eşitti, Ardahan Üniversitesi Araştırma Görevlisi, sakiresitti@yahoo.com  
1
 Sadece Bolivya’da bağımsızlığını kazandığı 1825 tarihinden günümüze 190’dan fazla askeri darbe yaşanmıştır (Gross, 

2010:4). 
2
 Nisan 2002 darbesinin ardından Brezilya’da Lula da Silva (2002), Arjantin’de Nestor Kirchner (2003), Uruguay’da 

Tabare Vazquez (2004), Bolivya’da Eva Morales (2005 ve 2009), Şili’de Michelle Bachelet (2006), Nikaragua’da Daniel 
Ortega (2006), Ekvator’da Rafael Correa (2007), Paraguay’da Fernando Lugo (2008), Uruguay’da Jose Mujica (2009) ve 
Peru’da Ollanta Humala (2011) gibi sosyalist liderler seçimleri kazanarak devlet başkanlığı koltuğuna oturmuşlardır.  
3 Venezuella ya da “Little Venice” ismi 1499 yılında Alonso de Ojeda ile birlikte Maracaibo gölünün olduğu bölgeye 
gelen Americo Vespucci tarafından verilmiştir. Vespucci, yerlilerin Maracaibo gölünün üzerine (su üstüne) yaptığı 
evleri Venedik’teki evlere benzeterek yeni keşfettiği “Küçük Venedik” anlamına gelen Venezuela ismini vermiştir 
(Smilde ve Hellinge, 2011:313-314). Böylece 1500 yılında Venezuela ismi ilk kez haritalarda görülmeye başlandı ve 
bugüne kadar geldi (Kohnstamm ve Kohn, 2007: 23). 
4 “Genel Yüzbaşılık (Capitanía General)” İspanyol sömürge yönetimlerinde bir yüzbaşı tarafından yönetilen bölgelere 
verilen idari isimdir. Bölgenin yöneticisi olan yüzbaşı askeri ve siyasi yetkileri elinde bulundurur. Yüzbaşılıklar, 
“Audiencía” denen ve idari ve yargısal yetkileri de elinde bulunduran daha büyük birimlerin altbirimleridir (Bakar, 
2010: 4). 



  

- 148 - 

de Casas yönetimden indirilerek yerine otonom “junta yönetimi” ilan edilmiştir. Bu barışçıl 
darbe 1824 yılında bağımsızlıkla sonuçlanan olayların başlamasına sebep olmuştur (Tarver ve 
Ferederik, 2005:25-26).  

Cunta Yönetimi sırasında ülkenin ilk Ulusal Kongresi toplanmış ve bağımsızlık 
bildirgesi yayımlanarak 15 Temmuz 1811 tarihinde birinci Cumhuriyet ilan edilmiştir. Fakat 
monarşistlerin bağımsızlığa fazla sıcak bakmayarak İspanyollarla işbirliği yapması ve 26 
Mart’ta Karakas’ta yaşanan yıkıcı depremi Tanrı’nın bağımsızlık yanlılarına karşı bir cezası 
olarak göstermesi sonucu, yeni rejim fazla tutunamamış ve birinci cumhuriyet 30 Temmuz 
1812’de çökmüştür (Jaime ve Rodriguez, 1998:116).  

Bolivar,  1813 Şubatı sonlarında Cucuta bölgesini ele geçirerek “Ölene Kadar Savaş” 
adını verdiği kampanyasını ilan etmiş ve Karakas’a doğru ilerlemeye başlamıştır. Ağustos 
1813’de 2.000’den az adamıyla büyük bir zafer kazanmış Romalı komutan edasıyla Karakas’a 
girmiş ve Şehir Meclisi kendisine “Kurtarıcı (El Libertador)” ünvanını vermiştir (Chasteen, 
2008: 101). Ardından da Temmuz 1814’te monarşist bir ayaklanma ile yıkılacak olan İkinci 
Cumhuriyeti ilan edilmiştir. İkinci Cumhuriyet’in yıkılışından sonra Jamaika’ya giden Bolivar 
1816 sonlarında anakaraya geri dönerek Kolombiya ve Venezuela’yı bağımsızlığa kavuşturmak 
için beş yıl sürecek yeni bir hareket başlatmıştır. 7 Ağustos 1819 tarihinde Boyaca Savaşında 
monarşistleri yenilgiye uğratmış ve üç gün sonra Bogota’ya girerek Kolombiya’nın 
bağımsızlığını ilan etmiştir.  Bu olayı aynı yıl toplanan Angostura Kongresinde Üçüncü 
Cumhuriyet’in ve Büyük Kolombiya’nın (Venezuela, Ekvator ve Kolombiya’nın birlikte 
oluşturdukları devlet) ilanı izlemiştir. 24 Temmuz 1821’de Carabobo Savaşı’nda İspanyolların 
yenilgiye uğratılmasının ardından toplanan Cucuta Kongresin’de yeni anayasa ilan edilmiş ve 
Bolivar Büyük Kolombiya’nın ilk devlet başkanı olmuştur5 (Clayton ve Conniff, 2004: 45-47).  

1830 yılında Bolivar’ın ölümünden sonra Venezuela diğer Güney Amerika ülkeleri gibi 
büyük siyasi çalkantılara ve diktatörlüklere sürüklenmiştir.  İlk askeri darbe Mart 1859’da 
Julian Castro tarafından yapılmış ve onu yenileri izlemiştir. 1899’da bir askeri darbe ile 
yönetime gelen ve yine bir askeri darbe ile 1908’de devrilen Cipriano Castro ile uzun askeri 
diktatörlükler dönemi başlamıştır. 1908’de Başkan Castro’nun tedavi için Avrupa’ya gitmesinin 
ardından yönetime el koyan başkan yardımcısı Juan Vicente Gomez döneminde Venezuela, 
tarihinin en uzun ve en zalim askeri yönetimini yaşamıştır. 1935’teki ölümüne kadar ülkeyi tam 
bir diktatörlükle yöneten Gomez, parlamentoyu kapatmış, rakiplerini ezmiş ve tüm siyasi gücü 
tekeline almıştır (Raub, Kluepfel ve Masters, 2010: 25). 

Gomez’in 27 yıllık iktidarı döneminde en büyük değişim ekonomi alanında 
yaşanmıştır. 1914 yılında petrolün bulunmasının ardından, bir tarım ülkesi olan Venezuela 
dünyanın ikinci en büyük petrol üreten ülkesi haline gelmiştir. Belli başlı büyük güçler arasında 
denge kurma ve tarafsızlık politikası yürüten Gomez, ülkesini savaşlardan uzak tutmayı 
başarmış ve düzenli bir ekonomik büyüme sağlamıştır (McBeth, 2002: 3-4). Buna rağmen söz 
konusu büyüme halka yansımamış ve Venezuelalıların geniş bir çoğunluğu düşük eğitim ve 

                                                           
5
 Bolivar gerçek bağımsızlığın Büyük Kolombiya’nın ekonomik bütünleşmesiyle mümkün olabileceğine inanmıştır. Ona 

göre hem İspanyolların hem de İngilizlerin saldırısından kurtulmak için tek, güçlü bir devlete ihtiyaç vardır. Ayrıca bu 
devlet tek bir birleşmiş ordu ve donanmaya ve tek bir ekonomik modele sahip olmalıdır (Akgemci, 2011:58). Başka bir 
ifade ile Bolivar, cumhuriyetçi prensiplere dayanan ve büyük devletlere direnecek güçte bir birleşik Amerika hayal 
etmiştir (Ades ve Guides, 2004: 595). Bunu başarabilmek için bağımsızlık sonrasında birçok girişimde bulunmuş; ancak 
çabaları beklediği sonuçları vermemiştir. Bunda en önemli etken birleşik bir Güney Amerika yerine ayrı ayrı bağımsız 
cumhuriyetlerden oluşan bir Güney Amerika’yı tercih eden Amerika Birleşik Devletleri’nin faaliyetleri olmuştur. 1823 
yılında Monroe Doktrini ile güney Amerika ülkeleri üzerinde etkisini arttıran ABD, Bolivar’ın İspanyolca konuşan 
Güney Amerika ülkelerinin birliğini öngören politikalarının başarıya ulaşmasının engellemiştir. Bolivar’ın bütün 
çabalarına rağmen Büyük Kolombiya 1830 yılında parçalanarak Kolombiya, Venezuela ve Ekvador Cumhuriyetlerine 
ayrılmıştır.  

 



  

- 149 - 

sağlık olanakları altında, fakirlik içerisinde yaşamaya devam etmiştir (Raub, Kluepfel 
ve Masters, 2010: 26).  

Gomez’in ölümünden bir gün sonra yardımcısı General Eleazar Lopez Contreras yeni 
devlet başkanı olarak atanmıştır. 1935-1941 yılları arasında devlet başkanlığı görevini yürüten 
Conteras döneminde merkez bankası gibi birçok yeni kurum kurulduğu gibi toplumsal 
hareketlere karşı da daha duyarlı davranılmaya başlanılmıştır. Ayrıca bu dönemde birçok yeni 
siyasi parti ve organizasyon faaliyete geçmiştir. II. Dünya Savaşı sırasında tarafsızlık politikası 
yürüten ve İngiltere’ye petrol göndermek dışında herhangi bir askeri harekata katılmayan 
Conteras, 1941 yılında yerini yine kendisi gibi bir general olan ve 1945’e kadar iktidarda kalan 
General Medina Angarita’ya bırakmıştır. Angarita, ülkesini modernleştirme yönünde yeni 
adımlar atmış ve yasadışı faaliyet yürütmekte olan Demokratik Hareket Partisi’ne (Action 
Democratica, AD) 1941’de, Venezuela Kominist Partisi’ne (PSV) ise 1945’te yasal faaliyet 
yürütme izni vermiştir. İronik şekilde Angarita kendi liberal politikalarının kurbanı olmuş ve 
Ekim 1945’te bir grup subayın, AD yöneticileriyle birlikte gerçekleştirdikleri bir darbe ile 
devrilmiştir (Crisp, 2000: 22). 

Birçok yazar modern Venezuela tarihini Ekim 1945’te AD’nin Marcos Pérez Jiménez 
öncülüğündeki askeri darbenin yardımıyla iktidara gelmesiyle başlatır. Bu darbe ile 
Venezuela’nın ilk demokrasi deneyimi olarak görülen ve 27 Kasım 1948 tarihinde Jimenez 
tarafından düzenlenen darbe ile son bulan “trienio” dönemi başlamıştır. AD hızlı bir şekilde 
demokratik kurumları tesis etmiş ve ezici bir çoğunlukla kazanacağı genel seçimleri 
düzenlemiştir. 1946’da sivil yönetime geçilmesinin hemen sonrasında Venezuela Sosyal 
Hıristiyan Partisi (COPEİ, Partido Social Cristiano de Venezuela) ve Demokratik Cumhuriyet 
Birliği (URD, Union Republicana Democratica) gibi birçok parti siyasi hayata dâhil olmuştur 
(Crisp, 2000: 22-23). 1948 yılında çeşitli siyasi görüşleri savunan birçok partinin katıldığı ilk 
demokratik seçimler yapılmış ve AD’nin adayı ünlü yazar Romulo Gallegos başkan seçilmiştir. 
Fakat seçimden kısa süre sonra 4 Kasım 1948’de Perez Jimenez liderliğindeki askerler 
Gallegos’u devirerek 10 yıl sürecek yeni bir askeri diktatörlük dönemi başlatmışlardır. Bu yeni 
baskı, sansür ve işkence dönemi yine bir askeri darbe ile son bulmuş ve Jimenez 23 Ocak 1958 
tarihinde istifa ederek ülkeyi terk etmiştir (Galvan, 2012:63-66). 

1958 Aralık ayında yapılacak seçimlerden kısa bir süre önce Venezuela’nın üç büyük 
partisi, 31 Ekim 1958 tarihinde, Pérez Jiménez diktatörlüğüne yol açan darbelerin bir daha 
yaşanmaması için masaya oturmuş ve “Punto Fijo Paktı” olarak bilinen anlaşmayı 
imzalamışlardır. AD lideri Rómulo Betancourt, COPEI (Venezuela Sosyal Hıristiyan Partisi) 
lideri Rafael Caldera ve URD (Demokratik Cumhuriyet Birliği) lideri Jóvito Villalba’nın 
imzaladığı pakta göre, seçimleri kazanan parti, anlaşmayı imzalayan diğer parti temsilcilerini 
de kapsayacak ve geniş bir koalisyon hükümeti oluşturulacaktır. Başka bir ifade ile seçimleri 
kim kazanırsa kazansın partiler gücü paylaşmayı kabul etmiştir (Nichols ve Morse, 2010: 58). 
Bu anlaşma ilk bakışta kapsayıcı görünmesine karşın sol partileri dışarıda bıraktığından 
göründüğü kadar kapsayıcı değildir. Zamanla merkez sol partisi URD de Pakt’tan dışlanmış ve 
böylelikle Venezuela siyaseti, yıllarca iki merkez sağ parti; Sosyal-Hıristiyan parti COPEI ve 
sosyal-demokrat kimliğinden giderek uzaklaşarak 1980’lerin sonunda Venezuela’da neoliberal 
politikalar uygulanmasının öncülüğünü yapan AD (Akgemci, 2011: 29-30) tarafından 
belirlenmiştir. 1959 yılında AD’den Rómulo Betancourt, 1964 yılında AD’den Raúl Leoni Otero, 
1969 yılında COPEI’den Rafael Caldera Rodríguez, 1974 yılında AD’den Carlos Andrés Pérez 
Rodríguez, 1979 yılında COPEI’den Luis Herrera Campins, 1984 yılında AD’den Jaime Lusinchi 
devlet başkanlığına seçilerek 1989 yılına kadar nispeten istikrarlı bir düzen sağlanmıştır. 
İktidarın iki parti arasında neredeyse sırayla el değiştirdiği bu sistemde iktidara gelen partiler 
arasında ideolojik ve uyguladıkları politikalar açısından neredeyse hiçbir fark yoktu. 
Parlamenter sisteme ya da başkanlık sistemine uymayan bu düzene literatürde "Partidocracia 



  

- 150 - 

(Parti hükümranlığı)"6 ismi verilmiş (Calise, 1994: 441-442) ve Punto Fijo dönemi demokrasiden 
çok, "Partidocracia” (Nichols ve Morse, 2010: 58) olarak görülmüştür.  

Punto Fijo sistemi 1980’lerin ortalarında yaşanan ekonomik krizler sonrasında 
sarsılmaya başlamıştır. Tüm politik yapı inanılırlığını ve etkililiğini yitirmiş; büyük siyasi 
partiler, seçim sistemi ve parti sistemi başka bir ifade ile tüm “partidocracia” sistemi doğrudan 
eleştirilerin hedefi haline gelmiştir. Özellikle sol kesimden “sivil toplum” adına dile getirilen 
parti sistemi eleştirileri ve daha fazla demokrasi talepleri sistemin meşruiyetini zayıflatmıştır 
(Levine, 2002:259).  

Punto Fijo sisteminin çöküşü 1983 yılı 18 Şubatında yaşanan “Siyah Cuma (Black 
Friday)” krizi ile başlamıştır. Petrol fiyatlarında yaşanan ani düşüş önce mali krize, ardından da 
devalüasyona sebep olmuş; böylece halkın büyük çoğunluğu orta sınıfı da içine alacak şekilde 
yoksullaşmış ve mevcut yönetime karşı olan memnuniyetsizlik artmıştır (Bruce, 2002: XV-XVI). 
Bu memnuniyetsizlik, ekonomik sıkıntılara çözüm bulma ve neoliberal politikalara karşı çıkma 
vaadiyle iktidara gelen Carlos Andres Perez’in 4 Şubat 1989’da 16. makroekonomik yapısal 
uyum antlaşmasını İMF ile imzalaması üzerine bir ayaklanmaya dönüşmüştür. 27 Şubat’da 
başlayan ayaklanma birkaç saat içerisinde tüm ülkeye yayılmıştır. Caracazo ismi verilen ve 
Venezuela tarihinde çok önemli bir dönüm noktası olarak kabul edilen ayaklanma, büyük bir 
sertlikte bastırılmış ve çoğunluğu Karakas’ın gecekondu mahallerinde yaşayan 4000’e yakın 
yoksul insan olaylar sırasında hayatını kaybetmiştir. Caracazo sonrasında halkın devlete 
duyduğu hoşnutsuzluk daha da artmış ve protesto eylemleri Venezuela günlük hayatının adeta 
bir rutini haline gelmiştir. Venezuela İnsan Hakları Örgütü PROVEA’ya (Programa 
EducacioÂn-AccioÂn en Derechos Humanos) göre Ekim 1989’dan Eylül 2000’e kadar geçen on 
bir yıllık süreçte toplam 8.355 protesto gösterisi düzenlenmiştir.  Başka bir ifade ile tatiller ve 
hafta sonları dâhil günde ortalama iki protesto gösterisi düzenlenmiştir (Maya, 2002:201-202). 
Bu protestolar bir yandan Punto Fijo sisteminin sonunu hazırlarken bir yandan da Hugo 
Chavez’e iktidar yolunu açmıştır.  

2. Bolivarcı Devrim ve Venezuela’da Hugo Chavez Dönemi 

Birçok sol görüşlü akademisyen Caracazo ayaklanmasını Bolivarcı Devriminin doğuşu 
olarak görmektedir.  Bu ayaklanma sırasında ordunun sivil halka karşı kullanılması aralarında 
Hugo Chavez’in de bulunduğu Zırhlı birliklerde görevli genç subayları şoke etmiş ve 
radikalleştirmiştir. Chavez, 4 Şubat 1992’de Perez’e karşı bir askeri darbe girişiminde bulunmuş 
fakat başarısız olarak tutuklanmıştır (Bruce, 2002: XVI).  Tutuklanmadan önce teslim olmak 
karşılığında, kendisini destekleyen subayları silahlarını bırakmalarını konusunda 
cesaretlendirmek için televizyonda bir dakika konuşmak istediğini bildiren Chavez, bu 
isteğinin kabulü sonucunda televizyonda yaptığı konuşmada darbenin tüm sorumluluğunu 
üstlenerek, kendisini destekleyenlerden silahlarını bırakmalarını istemiş ve amaçlarına yalnızca 
“şimdilik” ulaşamadığını söylemiştir. Yaptığı bu konuşma onu bir halk kahramanı haline 
getirmiştir (Hawkins, 2010 :17). Cezaevinde bulunduğu iki yıl boyunca popülaritesi her geçen 
gün biraz daha artmış ve Mart 1994’te yeni seçilen Başkan Rafael Caldera’nın affıyla serbest 
bırakılmıştır. Selbest kaldıktan hemen sonra siyasete atılmış ve 5. Cumhuriyet Hareketi’ni 
(Movimiento V.  Republica - MVR) kurmuştur (Nelson, 2009:3-4).  

1998 yılında yapılan seçimler öncesinde yaşanan ekonomik çöküntü halkı radikal bir 
değişime hazır hale getirmişti. Toplumdaki bu değişim talebini çok iyi okuyan Chavez aynı yıl 
yapılan Kongre ve Temsilciler Meclisi seçimlerinde ciddi sayıda sandalye elde etmiş ve 6 Aralık 
1998’de oyların %56’sını alarak 44 yaşında devlet başkanı olmuştur. Kurucu meclis tarafından 
hazırlanan 350 maddelik yeni Bolivarcı Anayasa, 15 Aralık 1999 günü yapılan halk oylamasında 
%71,78 oranında evet oyu alarak 20 Aralık itibarıyla yürürlüğe girmiş ve yeni anayasanın gereği 

                                                           
6
 İspanyolca bir kavram olan “Partidocracia”; İngilizce’de particracy, partitocracy veya partyarchy terimlerine karşılık 

gelmektedir. Mauro Calise tarafından (1994) II. Dünya Savaşı sonrasında İtalya’nın politik sistemini açıklamak için 
kullanılmıştır. 



  

- 151 - 

olarak 2000 yılında yapılan seçimlerde oyların %59’unu alan Chavez altı yıllığına yeniden 
devlet başkanı seçilmiştir (Nelson, 2009:3-4). 

Chávez başkanlık koltuğuna oturduğunda, ulusal petrol şirketi PdVSA (Petroleos de 
Venezuela S.A, Venezuela Petrolleri Şirketi) politikalarının da etkisiyle dünya petrol 
fiyatlarında son 50 yılın en büyük düşüşleri yaşanmaktaydı. Petrol fiyatlarını yükseltmek için 
bir yandan PdVSA’nın politikalarıyla mücadele eden Chavez, diğer yandan da  Rusya, Meksika 
ve Angola gibi OPEC üyesi olmayan petrol üreticisi ülkelerin desteğini almış ve uyguladığı bu 
politikalar sonucunda petrol fiyatları iki yıl içinde nerdeyse ikiye katlanarak bir varilin fiyatı 20 
doların üstüne çıkmıştır. Chávez’in OPEC’le kurulan yeni ilişkiler yardımıyla petrol fiyatlarını 
yükselterek denetim altına alması, hükümetteki ilk yıllarının önemli başarılarından biri olmuş; 
fakat petrol sanayisini yeniden millileştirme çabaları, PdVSA yöneticileriyle Chávez’i karşı 
karşıya getirmiştir. Chávez’in doğrudan PdVSA yöneticilerini hedef alan politikaları aradaki 
düşmanlığın giderek artmasına (Gott, 2008: 178) ve Chavez’in devrilmesine yol açacak olan 
büyük grevin başlamasına sebep olmuştur 

3. Nisan 2002 Darbesi ve Chavez’in Tekrar Göreve Dönmesi 

Göreve geldiği 1998 yılından itibaren sermaye çevrelerinin ve özel televizyon 
kanallarının ağır eleştirilerine maruz kalan Hugo Chavez, 11 Nisan 2002’de ordunun bir kesimi, 
büyük işletme sahipleri ve Katolik Kilisesi tarafından desteklenen bir darbeyle görevinden 
düşürülmüştür.  PdVSA üzerindeki kontrolünü arttırmak için Şubat 2002’de yönetim kurulu 
üyelerinin büyük çoğunluğunu değiştiren Chavez, büyük bir direnişle karşılaşmış ve özellikle 
işveren sendikası Fedecamaras tarafından örgütlenen protestoların genişlemesine 8 Nisan’da 
PdVSA’nın üst düzey yedi yöneticisini daha görevden alarak cevap vermiştir. Bunun üzerine 
başta işveren sendikası Fedecamaras olmak üzere, bazı işçi sendikaları, muhalif siyasi partiler, 
Katolik Kilisesi ve özel televizyon kanalları, 9 Nisan 2002 tarihinde genel grev çağrısı yapmış ve 
grevin üçüncü gününde, 11 Nisan’da yaklaşık 500.000 kişi başkanlık sarayına yürüyerek 
Chavez’i  istifaya çağırmıştır. Olaylar sırasında 15 kişinin ölmesi ve 100’den fazla kişinin 
yaralanması (Tarver ve Ferederik, 2005:152) üzerine Generaller, Chavez’i devlet başkanlığı 
görevinden istifaya ve bir askeri üsse gitmeye zorlamışlardır. Bunu kabul etmemesi üzerine 
Başkanlık Sarayı Miraflores’den alarak zorla Tiuna askeri üssüne götürmüşler ve Fedecamaras 
lideri Pedro Carmona’yı geçici devlet başkanı ilan etmişlerdir (Nelson, 2009:156-158).  

Geçici devlet başkanı olarak hemen yemin eden Pedro Carmona ilk iş olarak 
parlamentoyu kapatmış, Yüksek Mahkeme yargıçlarını azletmiş ve Bolivarcı Anayasayı askıya 
almıştır. Hızlı bir şekilde 49 yeni yasa çıkaran Carmona, parlamentoyu kapatması ve 
antidemokratik uygulamalara yönelmesi ile Chavez karşıtlarının arasında bölünmeye sebep 
olmuştur. Bu arada Chavez’in görevden istifa etmediğinin ve bir askeri üstte zorla 
tutulduğunun kızı tarafından kamuoyuna duyurulması sonucunda, Karakas’ın gecekondu 
mahallerinden yüzbinlerce kişi başkanlık sarayına yürümüş ve saray muhafızlarının da 
desteğini alarak Chavez’in 14 Nisan 2002’de göreve dönmesini sağlamıştır. Bu süreçte 
yaşananlar ve basının takındığı yanlı tutum Kim Bartley ve Donnacha O'Briain'ın çektiği 
“Devrimden Canlı Yayın (The Revolution Can Not Be Televised)” isimli belgeselde oldukça 
çarpıcı bir biçimde anlatılmıştır.  

Chavez 2002’deki darbe girişiminden sonra politikalarını derinleştirmiş ve söylemini 
radikalleştirmiştir. Bu darbe girişiminden ABD’yi sorumlu tutan Chavez, politik söyleminin 
merkezine ABD karşıtlığını yerleştirmiş ve Güney Amerika’da bir dizi ittifaklar geliştirmeye 
yönelmiştir. ABD hegemonyasına karşı verdiği mücadeleyi varoluşsal bir mesele haline getiren 
Chávez, Bolivarcı projesini ABD karşıtlığı üzerine kurmuş ve böylece hem bölgedeki hem de 
dünyanın geri kalanındaki bütün sorunların kaynağının ABD hegemonyasına dayalı düzen 
olduğunu savunarak hareketini güçlendirmiştir. Bu söylemiyle uzun bir sömürgecilik geçmişi 
olan Latin Amerika halkları genelinde aşırı yoksul ve marjinal kesimlerin desteğini kazanmıştır. 



  

- 152 - 

Sonuç olarak Chavez’in uyguladığı iç ve dış politikalar başta Güney Amerika olmak 
üzere tüm dünyada geniş etki yaratmıştır. Bolivya’da Morales, Ekvador’da Correa ve 
Nikaragua’da Ortega gibi Chavez tarzı ekonomi ve siyaset izleyen liderlerin işbaşına gelmesiyle 
bölgede güçlü bir sol eksen oluşmuştur. Ayrıca Chavez; Çin, Rusya ve İran gibi güçlü bir karşı 
hegemonya potansiyeli olan ülkelerle işbirliği yaparak sadece Venezuela için değil Latin 
Amerika genelinde birçok ülke için yeni ticaret ortaklıkları ve yatırım imkânları yaratmış, yeni 
müttefikler edinmeyi başarmıştır. 

Hugo Chavez ve Venezuela’da uyguladığı politikalar dünyada geniş ilgi uyandırmışsa 
da Türkiye için aynı şeyi söylemek oldukça zordur. Tarihsel olarak Güney Amerika’ya fazla ilgi 
göstermeyen Türkiye, Chavez döneminde de gelişmeleri uzaktan izlemeyi tercih etmiştir. Bu 
politikayla paralel şekilde Türk Basını da Latin Amerika’ya ve  Chavez’e yayınlarında fazla yer 
ayırmamayı tercih etmiştir. Bununla birlikte ölümünden sonra (5 Mart 2013) Venezuela ve 
Chavez’e ilişkin haberlerde gözle görülür bir artışın yaşandığı gözlenmektedir. 

Tüm dünyada büyük ilgi uyandıran Nisan 2002 darbe girişiminin Türk Basınında nasıl 
haberleştirildiği, özellikle 2000 sonrasında sıklıkla neredeyse bütün basın yayın kurumları ve 
gazeteciler tarafından dile getirilen “her tür darbeye karşı olma söyleminin” ne kadar gerçeği 
yansıttığını belirlemek açısından fikir verebilecek nitelikte bir olaydır.  

Bu kapsamda bu çalışmada 11-13 Nisan 2002 döneminde yaşanan darbe girişiminin 
Türk basınında nasıl sunulduğu, yazılı basında çıkan haberlerin içerik ve söylem analizi 
yöntemleriyle çözümlenmesiyle belirlenecektir. Bu analiz yapılırken dönemin çoksatar 
gazeteleri olması ve ana akım (merkez, liberal-çoğulcu popülist) basını temsil etmeleri sebebiyle 
seçilen Hürriyet, Sabah ve Milliyet; muhafazakâr-İslamcı ideolojinin temsilcisi olması sebebiyle 
seçilen Zaman ve Yeni Şafak; sol çizgide yayın yapması sebebiyle seçilen Cumhuriyet ve 
Radikal gazetelerinde, 10 Nisan-30 Nisan 2002 döneminde çıkan Venezuela’daki darbe 
girişimine ilişkin haberler içerik ve söylem analizi yöntemleriyle incelenmiştir.  

4. Gazetelerden Elde Edilen Bulguların Değerlendirilmesi 

4.1 İçerik Analizi Sonucunda Elde Edilen Bulgular  

    4.1.1 Haber Sayılarına İlişkin Bulgular  

Bir gazetede yayımlanan haber sayısının fazlalığı ya da azlığı, o gazetenin konuya 
verdiği önemi de gösterdiğinden haber sayıları bir çözümleyici kategori olarak tanımlanmıştır. 
Böylece farklı çizgilerde yayın yapan altı gazetenin, Venezuela’da yaşanan askeri darbe olayına 
ne ölçüde ilgi gösterdiği belirlenmeye çalışılmıştır. 

Bu kapsamda Hürriyet, Milliyet, Sabah, Cumhuriyet, Radikal, Zaman ve Yeni Şafak 
gazeteleri üzerinde yapılan tarama sonucunda 10 Nisan-30 Nisan 2002 döneminde Venezuela’ 
yaşanan darbe girişimine ilişkin toplam 88 haberin yayımlandığı; bu haberlerin 13’ünün 
Hürriyet, 4’ünün Sabah, 5’inin Milliyet, 34’ünün Cumhuriyet, 16’sının Radikal, 5’inin Zaman,  
11’inin ise Yeni Şafak Gazetesi’nde çıktığı belirlenmiştir. 

Tablo 1: Darbe Haberlerinin Gazetelere Göre Dağılımı 

Hürriyet Sabah Milliyet Cumhuriyet Radikal Zaman Y.Şafak Toplam 
Sayı 13 4 5 34 16 5 11 88 
Oran %14,8 %4,5 %5,7 %38,6 %18,2 %5,7 %12,5 %100 

Yapılan analiz sonucunda, Venezuela’da yaşanan darbeye ilişkin haberlere, Türk 
Basınının fazla ilgi göstermediği, bu haberlere en çok yer veren gazetenin Cumhuriyet (%38,6), 
en az yer veren gazetenin ise Sabah (%4,5) olduğu saptanmıştır. Her ne kadar gazetelerin 
tamamının son yılların en önemli darbelerinden birisi olan bu olaya geniş yer ayırmış olması 
beklenmişse de, Cumhuriyet dışındaki gazetelerin olaya fazla yer ayırmadığı belirlenmiştir. 
Olayı görmezlikten gelme, olaya gereken önemin verilmemesine neden olacağından; haber 
sayıları medyanın olaya olan merak ve ilgisini ortaya koyan ölçütlerdendir (Narin, 2008: 93). Bu 
çerçevede Türk Basınının (az satar bir gazete olan Cumhuriyet dışında) darbe olayını adeta 



  

- 153 - 

görmezden geldiği söylenebilir. Gazeteler Türkiye’nin en önemli müttefiki olarak görülen ABD 
tarafından olumlu karşılanan bu darbe olayına mesafeli yaklaşmış, olaya ilişkin az sayıda haber 
vererek konuyu önemsizleştirmişlerdir. 

4.1.2  Haberlerin Yayımlandığı Sayfalara İlişkin Bulgular 

Bir gazetede haberin yayımlandığı sayfa, aynı zamanda o gazetenin bu habere verdiği 
önemi de gösterdiğinden, haberin yayımlandığı sayfa bir çözümleyici kategori olarak 
tanımlanmıştır. Böylece ideolojik olarak farklı çizgilerde yayın yapan altı farklı gazetenin 
Venezuela’da yaşanan darbeye ilişkin haberlere atfettiği önem belirlenmeye çalışılmıştır.  

Bu amaçla haberlerin yer aldığı sayfalar, en önemli haberlerin yer aldığı kabul edilen 
birinci sayfa (kapak sayfası) ve ikincil önemdeki haberlerin yer aldığı iç sayfalar olmak üzere iki 
gruba ayrılmıştır ve bu başlıklar altında incelenmiştir. 

Bu çerçevede gazeteler üzerinde yapılan tarama sonucunda toplam 88 haberin sadece 
9’unun birinci sayfada, 79’unun iç sayfalarda yayımlandığı; Hürriyet’te yayımlanan 13 haberin 
2’inin birinci sayfadan, 11’inin iç sayfalardan; Sabah’ta yayımlanan 4 haberin 1’inin birinci 
sayfadan, 3’ünün iç sayfalardan; Milliyet’te yayımlanan 5 haberin tamamının iç sayfalardan; 
Cumhuriyet’te yayımlanan 34 haberin 4’ünün birinci sayfadan, 30’unun iç sayfalardan; 
Radikal’de yayımlanan 16 haberin tamamının iç sayfalardan; Zaman’da yayımlanan 5 haberin 
tamamının iç sayfalardan, Yeni Şafak’ta yayımlanan 11 haberin 2’sinin birinci sayfadan, 9’unun 
iç sayfalardan verildiği tespit edilmiştir: 

Tablo 1: Darbe Haberlerinin Gazeteler Göre Yayımlandığı Sayfalar 

 Hürriyet Sabah Milliyet Cumhuriyet Radikal Zaman Y.Şafak Toplam 
Kapak 2 1 0 4 0 0 2 9 

İç Sayfalar 11 3 5 30 16 5 9 79 

Yapılan analiz sonucunda Venezuela’daki darbe olayının Türk Basınında beklenenin 
aksine fazla ilgi uyandırmadığı, gazetelerin darbeye ilişkin haberleri genellikle iç sayfalardan 
vermeyi tercih ettiği; gazeteler arasında haberleri yayımladıkları sayfalar bağlamında, anlamlı 
farklılıkların bulunmadığı; sadece Cumhuriyet Gazetesi’nin bir önceki alt başlıktaki 
saptamamızla paralel şekilde diğerlerine göre bu haberlere daha çok önem atfederek darbeye 
ilişkin haberleri 4 kez ilk sayfasına taşıdığı belirlenmiştir.  

4.1.3 Haberlerin Büyüklüğüne İlişkin Bulgular 

Yayımlanan haberin gazete sayfasında kapladığı alan, aynı zamanda gazetenin ona 
verdiği değerle de yakından ilgili olduğundan, haberin büyüklüğü bir çözümleyici kategori 
olarak tanımlanmıştır. Böylece ideolojik olarak farklı çizgilerde yayın yapan altı farklı 
gazetenin, Venezuela’da yaşanan darbeye ilişkin haberlere atfettiği önem belirlenmeye 
çalışılmıştır.  

Bu amaçla incelenen haberler manşet, sürmanşet, küçük ve büyük haber olmak üzere 
dört gruba ayrılmış ve bu başlıklar altında incelenmiştir. Bir haberin gazete sayfasında 
kapladığı alan, yazı alanının 1/ 4’ünden büyükse haber büyük haber, küçükse küçük haber 
olarak kodlanmıştır. 

Bu çerçevede, gazeteler üzerinde yapılan tarama sonucunda toplam 88 haberin 1’inin 
manşet, 2’sinin sürmanşet, 52’sinin büyük haber, 33’ünün küçük haber olarak verildiği; 
Hürriyet’in yayımladığı 12 haberin 1’sinin sürmanşet, 7’sinin büyük haber, 5’inin küçük haber; 
Sabah’ın yayımladığı 4 haberin 1’sinin büyük haber, 3’ünün küçük haber; Milliyet’in 
yayımladığı 5 haberin 3’ünün büyük haber, 2’sinin küçük haber; Cumhuriyet’in yayımladığı 34 
haberin 1’isinin manşet, 21’inin büyük haber, 12’sinin büyük haber;  Zaman’ın yayımladığı 5 
haberden 1’sinin büyük haber, 4’ünün küçük haber, Yeni Şafak’ın yayımladığı 11 haberin 
1’sinin sürmanşet, 8’inin büyük haber, 2’sinin küçük haber olduğu tespit edilmiştir. 

Tablo 1: Gazeteler Göre Haber Boyutları  



  

- 154 - 

 Hürriyet Sabah Milliyet Cumhuriyet Radikal Zaman Y.Şafak Toplam 
Manşet 0 0 0 1 0 0 0 1 
Sürmanşet 1 0 0 0 0 0 1 2 
Büyük Haber 7 1 3 21 11 1 8 52 
Küçük Haber 5 3 2 12 5 4 2 33 

Bu kategori çerçevesinde yapılan analiz sonucunda, Hürriyet, Cumhuriyet, Radikal ve 
Yeni Şafak gazetelerinin darbe olayına ilişkin haberleri büyük boyutlarda vermeyi tercih ettiği 
belirlenmiştir. Böylece Türk Basınının darbe olayına ilişkin haberlere birinci sayfalarında yer 
vermemekle birlikte daha çok ilgili okuyucularca okunan iç sayfalarda geniş yer ayırdığı 
sonucuna ulaşılmıştır. 

4.2. Söylem Analizi Sonucunda Elde Edilen Bulgular  

Bu bölümde Venezuela’da yaşanan darbe olayı ile ilgili haberler Hollandalı dilbilimci 
Teun A. Van Dijk’ ın geliştirdiği eleştirel söylem çözümlemesi modeli çerçevesinde 
çözümlenmiştir. Haberi makro ve mikro yapılarına göre inceleyen Van Dijk’ın söylem analizi 
yönteminden hareket edilerek seçilen dönemde yayımlanan haberler, makro ve mikro 
yapılarına göre çözümlenmiştir. Makro yapı çözümlemesi çerçevesinde başlıklar, haber girişleri, 
ana olay sunumu, haber kaynakları, ardalan ve bağlam bilgisi gibi unsurlar ele alınırken mikro 
yapı çözümlemesi çerçevesinde ise haberlerin cümle yapıları ve kelime seçimleri (van Dijk, 
2007: 169-170) gibi unsurları ele alınmıştır.  

4.2.1. Haberlerin Makro Yapıları 

Bu alt başlık altında Van Dijk’ın söylem analizi yönteminden yola çıkılarak seçilen 
haberler; haber başlıkları, haber girişleri, ana olayların sunumu, arka plan bilgisi başlıkları 
altında analiz edilecektir. 

4.2.1.1. Gazetelerin Haber Başlıkları 

Gazete haberlerinin en ilgi çeken bölümleri başlıklardır. Başlık ne kadar çarpıcı olursa 
haberin okuyucunun dikkatini çekme ve okunma olasılığı da o kadar yüksek olmaktadır. Haber 
metinleri içerisinde öncelikle başlıklar okunmakta ve başlığın ilgi çekmesi halinde haberin 
devamı okunmaktadır. Ayrıca başlıklarda verilen bilgi, haber metninin anlamlandırılması 
sürecinde ve metnin geri kalanının okunmadan ana temaların anlaşılması noktasında oldukça 
önemlidir.  

Gazeteler üzerinde yapılan tarama sonucunda Venezuela’da yaşanan darbe olayı ile 
ilgili haber başlıklarında vurgulanan konuların gazetelere göre farklılıklar göstermekle birlikte 
en çok vurgulanan temanın ABD’nin tutumu ve petrol olduğu belirlenmiştir: 

“ABD: Venezuela’daki Darbe Sayılmaz” (Hürriyet, 14.04.2002)  
“Chavez döndü petrol fiyatları yükseldi” (Hürriyet, 16.04.2002)  
“Darbeciler ABD’ye Planlarını Bildirmiş” (Hürriyet, 16.04.2002)  
“Petrol Darbesi” (Milliyet, 13.04.2002)  
“Petrol Grevine Bush’tan Onay” (Cumhuriyet, 13.04.2002) 
“ABD Üzüldü; Küba Sevindi” (Cumhuriyet, 16.04.2002) 
“Washington Telaşlandı” (Cumhuriyet, 17.04.2002)  
“Carmona ABD’yi Dinlemedi” (Cumhuriyet, 18.04.2002)  
“Petrol Fiyatlarında Yaz Alarmı” (Cumhuriyet, 18.04.2002) 
“Darbeciler Yanında ABD’li Subay” (Cumhuriyet, 21.04.2002)  
“Göründüğü Kadar Süper Olmayan Güç” (Cumhuriyet, 22.04.2002)  
“Eski Darbeci Darbe İle Gitti” (Radikal, 13.04.2002)   
“Darbenin Adı Petrol” (Radikal, 14.04.2002)  
“Darbe ABD’den Sorulur” (Radikal, 16.04.2002)  
 “Petrol Ülkesi Venezuela’da Ordu Yönetime El Koydu”  (Zaman, 13.04.2002) 
“Venezuela’daki Askeri Darbe CIA Fİyaskosu Muydu?” (Zaman, 16.04.2002) 
“Venezuela’da Petrol Darbesi” (Yeni Şafak, 13.04.2002) 
“Venezuela’da ABD Darbesi” (Yeni Şafak, 14.04.2002) 

“Petrol Ambargosuna İlk Kurban” (Yeni Şafak, 14.04.2002)  



  

- 155 - 

Milliyet dışındaki gazeteler, Chavez’in darbe sonrasında tekrar göreve dönmesini 
“muhteşem” bir olay olarak sunmuşlardır: 

“Chavez’in Muhteşem Dönüşü” (Hürriyet, 15.04.2002)  
“Muhteşem Dönüş” (Sabah, 15.04.2002)  
“Chavez’in Muhteşem Dönüşü” (Sabah, 15.04.2002) 
“Ülkenin Yoksul Kitleleri Patron Destekli Darbeye Direndiler ve Son Sözü Söylediler: Chavez’le Devam” 
(Cumhuriyet, 15.04.2002) 
“Küllerinden Doğdu” (Radikal, 15.04.2002)  
 “Chavez 48 Saat Sonra Muhteşem Bir Dönüş Yaptı” (Zaman, 15.04.2002)  
“Muhteşem Dönüş” (Yeni Şafak, 15.04.2002) 

Hürriyet, Zaman ve Yeni Şafak gazetelerinde Chavez ve Saddam Hüseyin ilişkisi 
üzerinde sıklıkla durulan bir tema olmuş, iki devlet başkanının yakınlığını ifade eden başlıklar 
kullanılmıştır: 

“Saddam’a Destek Başkanı Devirdi” (Hürriyet, 13.04.2002) 
“(Saddam Hüseyin) Şoförlüğünü Bile Yapmıştı” (Hürriyet, 13.04.2002) 
“Irak’tan Kutlama” (Hürriyet, 15.04.2002)  
“İlk kutlayan Saddam Oldu” (Sabah, 15.04.2002) 
“Chavez’e İlk Kutlama Irak’tan Geldi” (Zaman, 15.04.2002)  

Chavez Saddam Hüseyin ilişkisini vurgulayan bu başlıklar yoluyla Chavez de, Saddam 
Hüseyin, Muammer Kaddafi, Fidel Castro gibi kendi halkına zulmeden bir diktatör olarak 
kodlanmakta ve dünya kamuoyundan dışlanmış bir lider olduğuna işaret edilmektedir. Her ne 
kadar bu tema Cumhuriyet, Radikal ve Yeni Şafak gazetelerinde yayımlanan haber 
içeriklerinde de kullanılmışsa da, bu gazetelerde vurgulan şey, darbenin Chavez’in ABD karşıtı 
bir politikacı olması ve ABD karşıtı politikacılarla işbirliği yapması sebebiyle gerçekleştirilmiş 
olabileceği görüşüdür.   

Cumhuriyet, Radikal ve Yeni Şafak Gazetelerinden bazı köşe yazarları Türkiye’de 
yaşanan darbelerle Venezuela arasında karşılaştırmalar yapan yazılar kaleme almıştır: 

“Chavez Olayı Bir Derstir(Oktay Akbal)” (Cumhuriyet, 18.04.2002) 
“Chavez’den Öğreneceklerimiz (Toktamış Ateş)” (Cumhuriyet, 18.04.2002) 
“Darbenin Çatlağından Bakınca (Ergin Yıldızoğlu)” (Cumhuriyet, 17.04.2002) 
“Venezuela ve Türkiye; Sesli ve Sessiz Darbeler (E. Manisalı)” (Cumhuriyet, 19.04.2002)  
“Üstelik Adı ‘Liberal’ Soyadı ‘Demokrasi” (Attila İlhan)” (Cumhuriyet, 29.04.2002)  
“Venezzuella Farkı (Mehmet Ali Kışlalı)” (Radikal, 19.04.2002) 
“RTÜK’ten Venezuela’ya (Nazlı Ilıcak)” (Yeni Şafak, 17.04.2002) 
“Venezuela Darbesi ve  RTÜK Yasası (Ömer Çelik)” (Yeni Şafak, 15.04.2002) 
“Darbeler Dönemi Başlıyor mu?” Derken… (Koray Düzgören)” (Yeni Şafak, 16.04.2002) 
“Venezuela Nere, Türkiye Nere? Demeyin” (Taha Kıvanç) (Yeni Şafak, 17.04.2002) 

Gazete başlıklarından çıkan en ilginç sonuç ise liberal çoğulcu basını temsilen seçilen 
Hürriyet, Sabah ve Milliyet gazetelerinin neredeyse darbeyi olumlu karşılayan çeşitli başlıklar 
atmalarıdır. Bu çerçevede Türk Basının son yıllarda üzerinde birleştiği en önemli ortak 
paydalarından birisi olan her koşulda darbelere karşı olma yaklaşımının, Venezuela örneğinde 
yarılmaya uğradığı söylenebilir. Nitekim bazı gazete başlıklarında darbe yapan Ordu’nun halkı 
Chavez’den kurtardığı ya da darbeyle görevinden alınan Chavez’in ülkesine kaos getirdiği 
ifade edilmiştir: 

“Halkı, Başkanın Askerinden Ordu Kurtardı”(Hürriyet, 13.04.2002) 
“Patronların Patronu Görevde” (Hürriyet, 13.04.2002) 
“ABD: Venezuela’daki Darbe Sayılmaz”(Hürriyet, 14.04.2002)  
“Chavez döndü petrol fiyatları yükseldi” (Hürriyet, 14.04.2002)  
“24 Saatte Devrildi” (Sabah, 13.04.2002) 
“Seçimle İktidara Gelen Darbeci İlk Liderdi” (Sabah, 13.04.2002) 
“Chavez Laneti” (Sabah, 21.04.2002) 
“Darbeci Chaves Kaos Getirdi” (Milliyet, 14.04.2002) 
“Chavez Eski Bir Darbeci” (Milliyet, 15.04.2002)  

Hatta sol liberal çizgide yayım yapan Radikal Gazetesi bile darbe olayını okuyucularına 
ilk kez duyurduğu 13.04.2002 tarihli haberde “Eski Darbeci Darbe İle Gitti” başlığını kullanmış ve 



  

- 156 - 

haber sporunda “150 bin kişiye Chavez’in emriyle ateş açıldığı söyleniyor” bilgisini paylaşmıştır. 
Her ne kadar sonraki günlerde Chavez’e olumsuz yaklaşan bu söylemi terk etmişse de 
Radikal’in, bir darbe olayını bu şekilde haberleştirmiş olması beklenmeyen bir sonuç olarak 
karşımıza çıkmıştır. 

Başlıklar, ideolojik yapıyı doğrudan özetleyen ya da haber metinlerinin ideolojik özünü 
barındıran bir nitelik taşımaktadır. Bu doğrultuda haberin makro ve mikro yapısı içerisindeki 
unsurların ideolojik konumlanışı da haber başlığında temsil edilmektedir (Dağtaş ve Canpolat, 
2009: 10-11). Bu çerçevede, Venezuela’da yaşanan darbe olayına ilişkin haber başlıkları göz 
önüne alındığında Hürriyet, Milliyet ve Sabah gazetelerinin benzer bir ideolojik konumlanma 
içinde olduğu, darbe olayını açıktan desteklemeseler bile haber içeriklerinde Chavez’e ilişkin 
olumsuz bilgiler vermek suretiyle darbeye bir anlamda meşruiyet atfettikleri; buna karşın 
Cumhuriyet ve Yeni Şafak Gazetelerinin ise açık şekilde darbeye karşıt bir söylem 
benimsedikleri söylenebilir.  

4.2.1.2. Gazetelerin Haber Girişleri  

Haber girişleri, haberin ana fikrini okuyucuya sunan kısımlarıdır. Haberlerin bu 
kısımlarında haber metninin genel yapısını ve anlamını içeren özet bilgi sunulur ve 
okuyucunun habere konu edilen ana olayı anlayabilmesine katkı sağlanır. Bu çalışma 
kapsamında incelenen gazetelerden Hürriyet’te 4, Sabah’ta 3, Milliyet’te 2, Cumhuriyet’te 7, 
Radikal’de 3, Zaman’da 4, Yeni Şafak’ta 3 haberde haber girişi kullanıldığı belirlenmiştir.  

Yapılan analiz sonucunda gazetelerin haber girişlerinde darbenin başlıca sebeplerinin 
Venezuela’nın önemli bir petrol üreticisi olması, Chavez’in ABD karşıtı politikalar izlemesi, 
darbe öncesinde yaşanan gösteriler ve bu gösterilerde aşırı şiddet kullanılması olarak 
sunulduğu belirlenmiştir: 

“Geçen cuma günü Venezuela'da gerçekleştirilen darbe sadece 48 saat sürdü. Petrol üretimindeki 
kısıntıyı protesto eden on binlerce insanın üzerine ateş açılmasından sonra generaller tarafından istifaya 
zorlanan Devlet Başkanı Hugo Chavez, sokaklardaki destek gösterileri üzerine dün yeniden görevine döndü” 
(Hürriyet, 15.04.2002). 

 “ABD'nin petrol  ihtiyacının yüzde 13'ünü karşılayan Güney Amerika ülkesi Venezuela'da, son üç 
gün içinde yayılan gösteriler sonucu iktidardaki Hugo Chavez, ordunun da baskısıyla görevi bırakmak 
zorunda kaldı. ABD, Chavez'in görevden uzaklaştırılmasına destek verdiğini açıkladı.” (Zaman, 
13.04.2002).  

“İki gün önce ordunun baskısıyla devlet başkanlığı görevini bırakmak zorunda kalan 
Venezuela lideri Hugo Chavez, dün eski görevini yeniden devraldı. ABD karşıtı politikalarıyla bilinen 
Hugo Chavez, yaptığı ilk açıklamada, darbecilere karşı insan hakları ihlali olmayacağı garantisi verdi.” 
(Zaman, 15.04.2002).  

 “Venezuela’da Şubattan beri Başkan Chavez’e karşı yoğunlaşan muhalefetin başını çeken en büyük 
işadamları derneği Fedecamaras, Ordunun desteği ile Chavez’i istifaya zorladı” (Cumhuriyet, 
13.04.2002). 

“Venezuela’daki darbeye Washington’ın yeşil ışık yaktığı ileri sürülüyor” (Cumhuriyet, 
13.04.2002). 

“Venezuela'da ordu yönetime el koydu. Petrolü devletleştirmeye kalkışan Chavez görevden alındı. 
Venezuela, ABD'nin yeni enerji politikası kapsamında Kolombiya ile "müdahale edilecek ülkeler" 
listesinde.” (Yeni Şafak, 14.04.2002). 

“ABD'nin darbe ile devirdiği Chavez'in, İsrail'in Filistin'deki katliamlarını protesto etmek 
için petrol ambargosuna katılmaya hazırladığı bildirildi. 19 Latin Amerika ülkesi ABD darbesini kınadı.” 
(Yeni Şafak, 15.04.2002). 

Darbenin başarısız olması ve Chavez’in geri dönmesinin sebepleri ise; halkın bir 
kısmının Chavez lehindeki gösterileri, Ordu içindeki bazı grupların Chavez’i desteklemesi ve 
Carmona’nın Meclis’i feshetmek gibi yanlış politikalar yürütmesi şeklinde açıklanmıştır:  

“…Generaller tarafından Devlet Başkanı Hugo Chavez, sokaklardaki destek gösterileri üzerine 
dün yeniden görevine döndü. Ordu içinden de bir grup Chavez'in dönüşü için ağırlığını koydu” (Hürriyet, 
15.04.2002). 

“Ordunun yaptığı darbeyle 48 saat devrik kalan Venezuela Devlet Başkanı Hugo Chavez onbinlerin 
sevgi gösterileri arasında sarayına geri döndü”(Sabah, 15.04.2002) 



  

- 157 - 

“Venezuela’daki darbe öyküsünde son perde: İki gün önce sokak gösterileri sonucu askerlerin 
devirdiği Devlet Başkanı Hugo Chavez, bu kez lehindeki gösteriler ve ordunun bölünmesinin ardından 
iktidarı geri aldı” (Milliyet, 15.04.2002). 

“New York Times (ABD) Dışişleri Bakanlığının Carmona’ya Meclis’in dağıtılmasının aptalca 
olacağını bildirdiğini yazdı” (Cumhuriyet, 18.04.2002).  

 “Petrol zengini Venezuela'da Chavez'e yapılan darbeyle başa geçen sağcı Carmona, parlamentoyu 
feshetti. ABD ise darbeden memnun” (Radikal, 14.04.2002). 

“Venezuela'da ordu 48 saatte iki darbe yaptı. Chavez, ordudaki rüzgâr ters esince yine başa geçti. 
ABD destekli işadamının ise hevesi kursağında kaldı”(Radikal, 15.04.2002).  

“Amerikan hegemonyasına meydan okuduğu için ABD planlı askeri darbeyle görevinden 
alınan Chavez, kendine bağlı askerler ve onbinlerce insanın desteğiyle başkente dönüp, darbecileri devirdi. 
Amerika, ‘arka bahçesinde’ büyük bir hezimete uğradı.” (Yeni Şafak, 15.04.2002). 

Bunun yanında Hürriyet, Sabah ve Milliyet gazetelerinin haber girişlerinde ana olaya 
ilişkin genel bilgilendirmenin, özellikle Chavez’in olumsuz özellikleri ön plana çıkarılarak 
yapıldığı saptanmıştır. Söz konusu gazetelerde Chavez’in 1992 yılında gerçekleştirdiği başarısız 
darbe girişimine atıfta bulunularak kendisinin eski bir darbeci olduğu, Saddam Hüseyin, 
Muammer Kaddafi gibi diktatörlerle dost olduğu, petrol fiyatlarında istikrarsızlığa sebep 
olduğu, işçi hareketlerini zor kullanarak bastırdığı gibi temalar ön plana çıkarılmıştır: 

“Dünyada Saddam'ın petrol ambargosuna tek destek veren kişi olan Venezuela Devlet 
Başkanı Chavez, kanlı olaylar ve ordunun baskısı nedeniyle istifa etmek zorunda kaldı. Chavez, hem 
patronların, hem işçilerin büyük tepkisini çekmişti” (Hürriyet, 14.04.2002). 

“Venezuela Devlet Başkanı Hugo Chavez’i protesto gösterisinde 13 kişi öldü 110 kişi yaralandı… “ 
(Hürriyet, 14.04.2002). 

“Fidel Castro yasta! En yakın dostu ve öğrencisi olan Venezuela Devlet Başkanı Hugo Chavez, 
silahlı kuvvetlerin baskısıyla istifa etti ve orduya ait bir kaleye hapsedildi. Chavez'in gidişiyle petrol 
fiyatları hızla düşüşe geçti.” (Sabah, 13.04.2002). 

“Dünyanın en önemli petrol üreticilerinden olan ve OPEC Genel Sekreterliğini elinde bulunduran 
Venezuela’da Chavez iktidarının askeri darbeyle devrilmesi petrol fiyatları ile ilgili tedirginliği azalttı” 
(Milliyet, 13.04.2002).  

Sonuç olarak, incelenen gazetelerin haber girişlerinin, okurları darbe olayı ve 
sonrasında yaşanan gelişmeler konusunda genel anlamıyla bilgilendirici bir nitelikte olduğu; 
Hürriyet, Milliyet ve Sabah gazetelerinin haber girişlerinde Chavez’e yönelik olumsuz bir 
yaklaşımın hâkim olduğu saptanmıştır.  

4.2.1.3. Gazetelerde Ana Olayların Sunumu 

Ana olayların sunumu haber girişleri ile yakından ilgilidir. Nitekim ana olaya, 
genellikle haber girişlerinde yer verilmektedir (Özer, 2009: 100). İncelenen gazetelerde de haber 
girişlerinde ana olaya yer verildiği görülmüştür. Bununla birlikte çoğunlukla haber girişlerinde 
ve devamında olayların sebepleri net şekilde açıklanmamıştır. 

Hürriyet Gazetesi attığı başlıklarla paralel şekilde darbenin sebebini darbe öncesinde 
yaşanan gösterilere, Chavez’in Fidel Castro ve Saddam Hüseyin gibi ABD karşıtı liderlerle 
işbirliğine ve yürüttüğü ABD karşıtı politikalara bağlamıştır. Haber girişlerinde çoğu zaman 
Chavez’e ilişkin olumsuz bilgiler vurgulanmış, okuyucunun Chavez’e sempati duymasına 
sebep olabilecek bilgilere yer verilmemiştir. Örneğin “Dünyada Saddam'ın petrol ambargosuna tek 
destek veren kişi olan Venezuela Devlet Başkanı Chavez, kanlı olaylar ve ordunun baskısı nedeniyle istifa 
etmek zorunda kaldı. Chavez, hem patronların, hem işçilerin büyük tepkisini çekmişti” (Hürriyet, 
14.04.2002), gibi uzun bir haber girişinde darbenin sebebi Venezuela’da yaşanan kanlı olaylar ve 
Chavez’in Saddam’ın petrol ambargosuna desteği olarak gösterilmiş; ancak Saddam’ın petrol 
ambargosunun sebebinin Filistin’e destek olduğu ifade edilmemiştir (Bu bilgi haber içeriğinde 
bir cümle ile verilmiştir). Hürriyet yaşanan askeri darbeyi Chavez’in halkına şiddet uygulaması 
ve uzlaşmaz tutumu sonucunda yaşanan bir olay olarak sunmuştur:  

“İşverenlerin ve işçi sendikalarının genel grev çağrısına, Chavez'in ‘‘böyle birşeye asla izin 
vermem’’ karşılığını vermesi ve ardından protesto gösterileri için işçilerin sokağa dökülmesi üzerine şiddet 
patlak verdi” (Hürriyet, 13.04.2002).  

“Başkanlık Sarayı'na yürümek isteyen muhalif grupların üzerine, Chavez'in silahlı adamları ve 
jandarma hedef gözetmeksizin ateş açtı. Kurşunlara aldırmadan yürümek isteyen protestocular, 
jandarma ve Chavez yanlılarının aşırı sert tutumuyla karşılaştı. Bunun üzerine, başta Genelkurmay Başkanı 
olmak üzere ülkenin yüksek rütbeli subayları, sivil halkı katletmekle suçladıkları Chavez'i istifaya davet etti. 



  

- 158 - 

Harekete geçen askeri birlikler, devlet TV binasını ve önemli kurumları ele geçirdiler ve başkent Caracas'ta 
kontrolü sağladılar.” (Hürriyet, 13.04.2002). 

“Petrol üretimindeki kısıntıyı protesto eden on binlerce insanın üzerine ateş açılmasından sonra 
generaller tarafından istifaya zorlanan Devlet Başkanı Hugo Chavez, sokaklardaki destek gösterileri üzerine 
dün yeniden görevine döndü” (Hürriyet, 15.04.2002).  

“Chavez yanlılarının ateş açması üzerine 13 kişi öldü” (Hürriyet, 13.04.2002). 
 “Perşembe günü 15 kişinin öldüğü Chavez karşıtı gösterilerde keskin nişancıların bir 

fotoğrafçıyı da öldürmesi bardağı taşıran son damla oldu.” (Hürriyet, 16.04.2002) 

Sabah gazetesinde Hürriyet’e benzer bir söylem hâkimdir. Örneğin “Fidel Castro 
yasta! En yakın dostu ve öğrencisi olan Venezuela Devlet Başkanı Hugo Chavez, silahlı kuvvetlerin 
baskısıyla istifa etti ve orduya ait bir kaleye hapsedildi. Chavez'in gidişiyle petrol fiyatları hızla düşüşe 
geçti” (Sabah, 13.04.2002) şeklindeki uzun haber girişinde darbenin ve petrol fiyatlarının düşüşünün 
sebebi açıklanmamış, Chavez petrol fiyatlarındaki yükselişin tek faili olarak işaretlenmiştir. 
Hürriyet’e benzer şekilde Sabah da askeri darbeyi Chavez’in yanlış uygulamaları ve uzlaşmaz 
tutumu sonucunda yaşanan bir olay olarak sunmuştur:  

“Chavez'in devlet kontrolündeki petrol şirketi PDVSA'nın başına kendi yandaşlarını getirmesi 
üzerine şirket çalışanları greve gitti… Perşembe günü düzenlenen protesto gösterilerinde halka ateş 
açılması ise bardağı taşıran son damla oldu… Olaylar üzerine Hava Kuvvetleri Komutanı General Marco 
Antonio Gerreira Torres'in başını çektiği 10 üst düzey komutan Chavez'e istifa çağrısı yaptı. İstifa etmeyi 
reddeden Chavez göstericilere yönelik şiddeti artırma yoluna gitti. Ölü sayısı 13'e yaralı sayısı 100'e 
ulaştı.” (Sabah, 13.04.2002).  

“Chavez Temmuz 2000’de 6 yıllığına tekrar Devlet Başkanı oldu. Ancak kullandığı keskin dil 
toplumun değişik kesimlerindeki fikir ayrılıklarını derinleştirdi. Libya ve Irak’ı ziaret etmesi, Küba lideri 
Castro ile yakınlığı ve Kolombiya’daki iç savaşta yanlı tutumu yüzünden dünya kamuoyunun tepkisini 
çekti.” (Sabah, 13.04.2002)  

Milliyet gazetesinde de Hürriyet ve Sabah ile benzer hatta onlardan daha sert bir 
söylem hâkimdir. Milliyet de diğerleri gibi darbenin sebebini darbe öncesinde yaşanan 
gösterilere ve yürüttüğü petrol politikalarına bağlamış ve Chavez’i petrol fiyatlarındaki 
istikrarsızlığın baş aktörü olarak işaretlemiştir. Ayrıca Milliyet’in haber girişlerinde de 
sebeplerden çok sonuçlar vurgulanmış, olayın nedenlerine yer verilmemiştir. Örneğin 
“Dünyanın en önemli petrol üreticilerinden olan ve OPEC Genel Sekreterliğini elinde bulunduran 
Venezuela’da Chavez iktidarının askeri darbeyle devrilmesi petrol fiyatları ile ilgili tedirginliği azalttı” 
(Milliyet, 13.04.2002) şeklindeki haber girişinde ve yazının devamında tedirginliğin neden 
azaldığından bahsedilmemiştir.  Benzer şekilde “Venezuela’daki darbe öyküsünde son perde: İki gün 
önce sokak gösterileri sonucu askerlerin devirdiği Devlet Başkanı Hugo Chavez, bu kez lehindeki 
gösteriler ve ordunun bölünmesinin ardından iktidarı geri aldı” (Milliyet, 15.04.2002) şeklindeki 
haber girişinde ve yazının devamında darbenin başarısızlığını ordu içindeki bölünmeyle 
açıklamış; ancak bu bölünmenin sebepleri açıklanmamıştır. Üstelik bu şekildeki ifadelerle 
halkın Chavez’e verdiği destek de ikinci plana itilmiştir.  

Milliyet’te 15.04.2002 tarihinde yayımladığı “Darbeci Chavez Kaos Getirdi” başlıklı 
haberde ise “Daha çok askerlerde görülen ‘şu ülkeyi bir ele geçirsem her şeyi anında düzeltirim’  
anlayışının Venezueladaki temsilcisi Hugo Chavez sonunda ülkesini tam bir kaosa sürüklemeyi başardı” 
şeklindeki girişten sonra “Venezuela’da iktidardan uzaklaştırılan, ancak ordunun yardımıyla geri 
gelen Chavez’in ülkeyi çıkmaza sürüklediği belli” ifadelerini kullanarak Chavez’e yönelik olumsuz 
tavrını açıkça ortaya koymuştur. Milliyet bu şekildeki haberlerle yaşanan askeri darbeyi 
Chavez’in yanlış politikaları sonucu yaşanan bir olay olarak sunmuş ve adeta darbeyi destekler 
bir yayın politikası izlemiştir. 

Cumhuriyet gazetesinde, öncekilerin aksine Chavez yanlısı bir söylem hâkimdir. 
Chavez’in olumsuz yönlerine fazla değinilmeyen Cumhuriyet’te, haber girişleri kısa olmakla 
birlikte ana olayı diğerlerine göre daha açık bir şekilde ifade etmektedir. Örneğin “Chavez’in 
göreve dönmesinin ardından ‘istifa ettiği’, ‘ülkeyi terk ettiği’ yönünde yapılan tüm açıklamaların asılsız 
olduğu ortaya çıktı” (Cumhuriyet, 15.04.2002). Bununla birlikte Cumhuriyet gazetesinde de 
“Venezuela’daki başarısız darbe girişimine tepkiler sürüyor” (Cumhuriyet, 16.04.2002) şeklindeki 
haber girişlerinde ve devamında görüldüğü gibi olayın nedenleri ayrıntılı olarak açıklanmamış, 
daha çok olayların gelişimi ve sonuçları üzerinde durulmuştur. Cumhuriyet gazetesi askeri 



  

- 159 - 

darbeyi Chavez’in uyguladığı halkçı ve ABD karşıtı politikalardan rahatsız olan çevrelerin 
(patronların/zenginlerin) girişimleri sonucu yaşanan bir olay olarak sunmuş ve ABD’yi 
darbenin arkasındaki güç olarak göstermiştir: 

“Yaptığı kamulaştırmalar ve işverenleri rahatsız eden vergi düzenlemeleriyle patronların 
şimşeklerini çeken Chavez, Libya ve Irak’a yaptığı ziyaretler ve Küba ile yakın ilişkisi nedeniyle ABD’nin 
desteğini alan ordu tarafından antidemokratik olduğu gerekçesiyle eleştiriliyor ve darbe söylentileriyle 
boğuşuyordu” (Cumhuriyet, 13.04.2002) . 

Ayrıca diğer gazetelerden farklı olarak Cumhuriyet’te darbe öncesi yaşanan kanlı 
olaylardan Chavez’i sorumlu tutan haberler yayımlanmamıştır:   

“Chavez karşıtlarıyla destekçileri ve olaylara müdahale eden güvenlik güçleri arasında çıkan 
çatışmalarda 13 kişi öldü, 100’den fazla kişi yaralandı.” (Cumhuriyet, 13.04.2002)  

“Muhalefet geçen hafta çıkan olaylarda 60-70’e yakın kişinin ölümünden ve 400’den fazla kişinin 
yaralanmasında Chavez’i sorumlu tutuyor. Oysa ölenlerin çoğunun Chavez yanlısı olduğu belirtiliyor.” 
(Cumhuriyet, 19.04.2002)  

Radikal gazetesinde de genel anlamıyla darbe karşıtı bir söylem hâkimdir. Bu gazetede 
de olayın nedenlerinin açıklanmadığı kısa haber girişleri kullanılmakla birlikte haberlerin 
devamında genellikle olayların nedenlerine yüzeysel olarak da olsa değinilmiştir. Örneğin 
“Venezuela'da ordu 48 saatte iki darbe yaptı. Chavez, ordudaki rüzgâr ters esince yine başa geçti. ABD 
destekli işadamının ise hevesi kursağında kaldı”(Radikal, 15.04.2002) şeklindeki haber girişinin 
devamında darbenin ve Carmona’nın başarısızlığının nedenleri kısaca açıklanmıştır. Radikal de 
Cumhuriyet gibi askeri darbeyi Chavez’in yürüttüğü sol ya da ABD karşıtı politikalar sonucu iş 
çevrelerinin de desteğiyle yaşanan bir olay olarak sunmuş ve ABD’yi darbenin arkasındaki güç 
olarak göstermiştir: 

“Sol popülist siyaseti ve söylemiyle ABD ve iş çevrelerini kızdıran Venezuela Devlet Başkanı 
Hugo Chavez'in bir askeri darbeyle devrilmesiyle, cuntanın atadığı yeni başkanın işe koyulması bir oldu.” 
(Radikal, 14.04.2002). 

“Gözlemciler, darbenin petrol ihtiyacının yüzde 15'ini bu ülkeden sağlayan ABD'ye, arabaların 
yolları dolduracağı yaz öncesi rahat nefes aldırdığına dikkat çekti. Carmona Chavez'in yakın dostu Fidel 
Castro'nun ülkesi Küba'ya ucuz petrol satışını da durdurdu.” (Radikal, 143.04.2002)  

“Chavez'in, devlete ait petrol şirketinin ABD yanlısı başkanı ve yönetim kurulunu kovması üzerine 
genel grev başlamış ve petrol ihracatında aksamalar olmuştu. Cuma günü Caracas'ta sokağa dökülen Chavez 
karşıtlarına ateş açılıp 13 kişinin hayatını yitirmesinin ardından da ordu müdahalesi gelmişti. Ancak 
darbecilerin Chavez yanlılarının gücünü iyi hesaplamadığı anlaşıldı.” (Radikal, 15.04.2002). 

“Kimseye taviz vermemesi yüzde 80'lerde olan desteğini de aralıkta yüzde 30'a düşürdü. Yine de 
yoksul milyonlar için hep bir kahraman oldu. Chavez'in bir özelliği de Irak ve Küba ile yakın ilişki kurup 
ABD'yi karşısına almaktan çekinmemesi.” (Radikal, 15.04.2002)  

“Venezuela'nın solcu ve Amerikan karşıtı Devlet Başkanı Hugo Chavez'in bir darbeyle bıraktığı 
koltuğa 48 saat sonra dönmesiyle kimilerinin hevesleri kursaklarda kalırken, Washington yönetiminin darbe 
olacağını iki ay önce bildiği iddia edildi. Newsweek dergisi, Beyaz Saray kaynaklarına dayanarak, darbeci 
subayların, iki ay önce Caracas'taki ABD elçiliğine niyetlerini bildirdiklerini öne sürdü.” (Radikal, 
16.04.2002)  

Bununla birlikte Radikal gazetesinde darbeye Chavez’in yanlış uygulamalarının sebep 
olduğunu ifade eden ve Chavez yanlılarınca yapılan gösterileri “cılız protestolar” olarak 
gösteren haberler de yayımlanmıştır: 

“150 bin kişiye Chavez’in emriyle ateş açıldığı söyleniyor” (Radikal, 13.04.2002) 
 “Ordu, Caracas'taki 150 bin kişilik gösteride halka ateş açılıp 15 kişinin öldürülmesinin ardından 

harekete geçip Chavez'i tutuklamıştı.” (Radikal, 14.04.2002). 
“Venezuela'da Chavez yanlıları cılız protestolar yaparken, Chavez'e yakınlığıyla bilinen Bolivarcı 

çevrelerin bürolarına baskınlar düzenleniyor. Dört Chavez yanlısı siyasetçi Küba elçiliğine sığındı.” (Radikal, 
14.04.2002)  

Zaman gazetesi en uzun haber girişlerini kullanan gazete olarak karşımıza çıkmaktadır. 
Bu haber girişlerinde genellikle ana olay ve sebepleri özetlenmektedir. Örneğin “ABD'nin petrol 
ihtiyacının yüzde 13'ünü karşılayan Güney Amerika ülkesi Venezuela'da, son üç gün içinde yayılan 
gösteriler sonucu iktidardaki Hugo Chavez, ordunun da baskısıyla görevi bırakmak zorunda kaldı. ABD, 
Chavez'in görevden uzaklaştırılmasına destek verdiğini açıkladı.” (Zaman, 13.04.2002) şeklindeki 
haber girişinde görüldüğü gibi darbenin sebebi “yayılan gösteriler” olarak ifade edilmiştir. 
Bununla birlikte haberlerin devamında olayların neden yayıldığı ayrıntılı şekilde açıklanmamış, 



  

- 160 - 

daha çok olayın gelişimi ve sonuçları üzerine yoğunlaşılmıştır. Zaman, askeri darbeyi 
Chavez’in yürüttüğü ABD karşıtı politikalar, Arapların petrol ambargosu ihtimali ve darbe 
öncesinde başlayan gösteriler sonucu yaşanan bir olay olarak sunmuş ve ABD’yi darbenin 
arkasındaki güç olarak göstermiştir: 

 “Eski Yarbay Chavez’in iktidardan gitmesine önceki günkü kanlı olaylar yol açtı. Caracas’ta 
düzenlenen gösterilerde, Chavez yanlıları ile başkanlık sarayına yürüyüşe geçen muhalifler arasında çıkan 
olaylarda 12 kişi öldü, yaklaşık 100 kişi yaralandı. Bunun üzerine yüksek rütbeli subaylar sivil halkı 
katletmekle suçladıkları Chavez’i istifaya çağırdı” (Zaman, 13.04.2002). 

“ABD karşıtı görüşleriyle bilinen Chavez, buna karşın Irak ve Küba ile sıcak ilişkiler 
içindeydi.”(Zaman, 13.04.2002). 

“ABD’nin Arapların petrol ambargosu ihtimaline karşı en büyük güvencesi ve Basra Körfezinden 
sonraki en büyük petrol rezervlerine sahip ülkesi Venezuela’da dün askeri darbe gerçekleştirildi.” (Zaman, 
13.04.2002). 

Yeni Şafak incelenen gazeteler arasında uzun haber girişleri ile ana olayı ve sebeplerini 
en açık şekilde ifade eden gazete durumundadır.  “Venezuela'da ordu yönetime el koydu. Petrolü 
devletleştirmeye kalkışan Chavez görevden alındı. Venezuela, ABD'nin yeni enerji politikası 
kapsamında Kolombiya ile "müdahale edilecek ülkeler" listesinde.” (Yeni Şafak, 14.04.2002),  
“Amerikan hegemonyasına meydan okuduğu için ABD planlı askeri darbeyle görevinden alınan 
Chavez, kendine bağlı askerler ve onbinlerce insanın desteğiyle başkente dönüp, darbecileri devirdi. 
Amerika, ‘arka bahçesinde’ büyük bir hezimete uğradı.” (Yeni Şafak, 15.04.2002) şeklindeki haber 
girişleri bu tespiti doğrulamaktadır. Bununla birlikte Yeni Şafak da haberlerin devamında 
olayların sebeplerinden çok gelişimi ve sonuçları üzerinde durmuştur. Gazete askeri darbeyi ise 
Chavez’in yürüttüğü ABD karşıtı politikalar, Irak’ın Filistin'e destek için başlattığı 
ambargosuna destek olmaya hazırlanması ve uygulamaya koyduğu ekonomik politikalar 
sonucu yaşanan bir olay olarak sunmuş ve ABD’yi darbenin arkasındaki güç olarak 
göstermiştir: 

“Amerika'nın süper güç olmasına karşı çıkan Devlet Başkanı Chavez görevden alındı”(Yeni 
Şafak, 13.04.2002). 

“ABD, Petrolü devletleştirmeye ve ABD petrol şirketlerinin önünü kapatmaya başlayan 
Chavez’i cezalandırdı. Subaylar bildiri okudu, sokak çatışması başladı ve generaller yönetime el koydu  (Yeni 
Şafak, 13.04.2002). 

“Latin Amerika'nın en büyük petrol üreticisi konumundaki Venezuela'nın devrik lideri Chavez, 
izlediği sol politikalar ve Küba lideri Castro ile yakın ilişkileri nedeniyle, Washington'un tepkisini 
çekiyordu… Venezuela'daki gelişmeler ABD'nin Afganistan operasyonunun aslında bir enerji operasyonu 
olduğunun da kanıtı.” (Yeni Şafak, 13.04.2002). 

“Venezuela Devlet Başkanı Hugo Chavez'in İsrail'in Filistin'deki katliamları nedeniyle Irak'ın 
başlattığı petrol ambsargosuna katılmaya hazırlandığı için devrildiği belirtiliyor… Irak'ın İsrail ve 
dostları'na karşı 30 günlük petrol ambargosu ilanı, İran'ın ambargo çağrısı ve Libya'nrın de buna destek 
vermesi üzerine Chavez'in de ambargoha hazırlandığına dair bilgiler var  (Yeni Şafak, 14.04.2002). 

“Ancak 11 Eylül saldırıları sonrasında Ekim 2001'de, Amerika'yı Afganistan'da çocukları ve 
masum insanları öldürmekle suçlayınca ABD Başkanı George W. Bush'un "gazabı"na uğradı. Chavez'in 
bir de Washington'un baş düşmanlarından Libya lideri Muammer Kaddafi ve Irak devlet başkanı Saddam 
Hüseyin'i ziyaret etmesi iki ülke arasındaki ilişkileri daha da bozdu. Chavez, Küba lideri Fidel Castro ile de 
görüştü.” (Yeni Şafak, 14.04.2002. 

“Amerika'nın küresel hegemonyasına karşı çıktığı, İran, Lübya, Küba ve Irak'la yakın 
ilişkiler kurduğu, ülke petrollerini Amerikan şirketlerine peşkeş çekmediği, ABD'nin Afganistan'da 
masum sivilleri ve çocukları öldürdüğünü söylediği ve en önemlisi İsrail'in Filistin'deki 
katüliamlarını pcrotesto etmek için Irak'ın başlattığı petrol ambargosuna destek verdiği için bir darbe ile 
görevinden alınan Venezuela Devlet Başkanı Hugo Chavez, muhteşem bir dönüş yaptı.” (Yeni Şafak, 
15.04.2002). 

“Ordudaki Amerikancı subayların ortak bildiri yayınlamasından sonra, işadamlarının da 
desteğiyle başlatılan sokak hareketleri çatışmaya dönüp 13 kişi ölünce Amerikancı generaller darbe yapmış, 
Chavez'i bir askeri üsse götürmüşler ve işadamı Pedro Carmona'yı getirmişlerdi.”(Yeni Şafak, 15.04.2002). 

Genel anlamıyla değerlendirildiğinde incelenen gazetelerde haber girişlerinde olayların 
sebeplerine ilişkin bilgi verilmediği, genellikle sonuç odaklı girişler kullanıldığı saptanmıştır. 
Üstelik birçok haberde, haber girişinin devamında da başlık ya da haber girişinde ileri sürülen 
bilgilerin sebepleri açıklanmamıştır. Gazeteler bir yandan Chavez’in eski bir darbeci olduğunu, 
ülkesindeki karışıklıkları şiddet kullanarak bastırdığını, diktatör olarak bilinen liderlerle 
arasının iyi olduğunu ifade ederken diğer yandan da halkın desteği ile daha önce görülmemiş 
şekilde görevine döndüğünü ifade etmişlerdir. Bu çelişkili durumun temel sebebinin 



  

- 161 - 

gazetelerin, haberleri genellikle sonuç odaklı vermeyi tercih ederek olayların nedenlerini ikinci 
plana atmasıyla yakından ilişkili olduğu değerlendirilmektedir. Haber metinlerinin salt sonuca 
odaklanması olayların arkasındaki gerçek sebepleri görünmez kılabilir. Başka bir ifade ile salt 
sonuca odaklanan bir haber söylemi olayın bütün boyutlarıyla anlaşılmasına engel olarak 
olayların gerçek faillerin gizlenmesine dolayısıyla da egemen güçlerin çıkarlarına hizmet eder. 
Bu çerçevede anılan gazetelerde yayımlanan haberlerde olayların sebeplerinden çok 
gelişimlerine ve sonuçlarına yer verilmesinin, Venezuela’da yaşanan darbe olayının Türk 
kamuoyu tarafından tam olarak anlaşılamamasına ve dolayısıyla da yeterince tartışılamamasına 
neden olduğu değerlendirilmektedir.  

Ayrıca Hürriyet, Milliyet ve Sabah gazetelerinde Chavez’e ilişkin olumsuz bilgiler 
verilmek suretiyle olayın bağlamından koparılarak seçimle gelen bir devlet başkanının askeri 
darbe ile görevinden uzaklaştırıldığı gerçeğinin adeta gözden uzaklaştırıldığı saptanmıştır. 

4.2.1.3. Gazetelerde Ardalan (Geri Plan) ve Bağlam Bilgisi 

Haber metinlerinde o haberin anlaşılmasına katıda bulunacak, olayın geçmişini 
açıklayan bilgilerin bulunması okuyucunun olayı anlaması açısından oldukça önemlidir. 
Bununla birlikte ardalan ve olayın bağlamına ilişkin bilgiler, pek çok haber metninde ya 
olmamakta ya da bu bilgilere yeterince yer verilmemektedir. Ardalan ve bağlam bilgisinin 
haber metinlerinde bu biçim ve düzeyde kullanımı, haber olan olayın bağlamından koparılıp 
belli bir kalıba yerleştirilmesine ve benzer olayların daha önce sunumunda kullanılan 
çerçevelerin yeniden kullanılmasına yol açmaktadır. Bu durumda ise haber öyküsünde ana olay 
ile sonuçlarına ve haber kaynaklarının olaya ilişkin yorumlarına daha fazla yer verilmektedir 
(İnal, 1995: 118-119). Araştırma kapsamında söylem çözümlemesine tabi tutulan haberlerde 
ardalan ve bağlam bilgisinin yeterince verilmediği, ana olayın sonuçlarına ve haber 
kaynaklarının yorumlarına daha çok yer verildiği saptanmıştır. 

Genelde bütün gazetelerde özelde ise ana akım medyayı temsil eden Hürriyet, Sabah ve 
Milliyet gazetelerinde olayların gerisinde yatan tarihsel, ekonomik, siyasal ve toplumsal 
sebepler yeterince irdelenmemiş ya da Venezuela’nın nasıl bir süreçten geçerek darbe olayına 
geldiğine ilişkin yeterince bilgi verilmemiştir. Gazetelerde Venezuela’nın Latin Amerika 
ülkeleri arasındaki yerine, geçmişten gelen darbe geleneğine, halkın ekonomik sıkıntılarının 
boyutlarına, hangi ekonomik, siyasi ve sosyal sebeplerin darbenin başarısız olmasına ve 
Chavez’i yeniden devlet başkanlığı koltuğuna dönmesine sebep olduğuna ilişkin bilgilere 
yeterince yer verilmemiş; bunun yerine Chavez’in Saddam Hüseyin gibi diktatörlerle yakın 
ilişki içerisinde olan eski bir darbeci olduğuna, uyguladığı politikalarla ABD’nin tepkisini 
çektiğine, petrol fiyatlarını istikrarsızlaştırdığına, ülkesinde gerçekleştirilen gösterileri şiddet 
kullanarak bastırdığına ilişkin bilgilere yer verilmiştir.  

Bunun yanında seçilen gazetelerde Chavez’in 1992 yılında darbe girişiminde 
bulunmasına atıf yapan birçok haber yayımlanmasına karşın bu darbe girişiminin hangi 
koşullar altında yapıldığına, darbe girişiminin yapıldığı dönemde Venezuela’nın ekonomik ve 
sosyal durumuna ilişkin herhangi bir bilgi de verilmemiştir. Halbuki Chavez’in darbe 
girişiminde bulunduğu dönem, Venezuela’nın Caracazo ayaklanması sonrasında başlayan 
protesto gösterileriyle sarsıldığı, ekonominin bozulduğu, devlete ve mevcut düzene güvenin 
zayıfladığı bir dönemdir. Bu bilgi paylaşılmadığı için Chavez’in 1992 yılında yaptığı darbe 
girişimi, düzenin sağlıklı olarak devam ettiği bir ülkede, Milliyet’te ifade edildiği haliyle “Daha 
çok askerlerde görülen ‘şu ülkeyi bir ele geçirsem her şeyi anında düzeltirim’  anlayışı” sonucunda 
gerçekleştirilmiş ve Venezuela’ya “kaos getirmiş” bir olay olarak sunulabilmiştir. 

Haber metinlerinde yeterli ardalan ve bağlam bilgisine yer verilmemesi, belli bir bakış 
açısı üretilmesi amacını taşır. Başka bir ifadeyle, ardalan ve bağlam bilgisinin yeterince 
verilmediği ve bu doğrultuda bilginin eksik sunulduğu haber metinlerinin söylemine; 
etnomerkezcilik, stereotipler, önyargılar, ötekileştirme gibi olguların sinmesi kaçınılmaz 
olmaktadır (Bekiroğlu, 2011:210). Venezuela’da yaşanan darbe olayında da benzer bir süreç 



  

- 162 - 

işlemiş ve gazetelerin açıkça karşısında olması gereken bir askeri darbe olayında tirajları düşük 
olan Cumhuriyet, Radikal ve Yeni Şafak dışındaki gazeteler darbecilerden çok Chavez’i yeren 
haberler vermeyi tercih etmişlerdir. 

4.2.2. Haberlerin Mikro Yapıları 

Bu alt başlık altında cümle yapıları ve kelime seçimleri ele alınacaktır. 

  4.2.2.1. Sentaktik (Cümle Yapısı) Analiz 
Sentaktik analizde haber metinlerinde kullanılan cümlelerin yapısı, başka bir ifade ile 

cümlelerin nasıl kurulduğu, etkenlik edilgenlik durumu ve öznenin nasıl konumlandırıldığı 
incelenir. Etken ve edilgen yapıların çözümlenmesinde eylemi yapanı saptamak hedeflenir. 
Haberlerde sorumlunun açıkça belirtilip belirtilmediği büyük önem taşır. Kimlerin ya da hangi 
kurumların eylemlerinin aktif ya da pasif yapıyla verildiği ideolojik bir tercihi de içinde 
barındırır (Aygün, 2011:228).  

Hürriyet, Milliyet ve Sabah gazetelerinde Chavez’e ilişkin olumsuz bilgilerin etken 
yapılı cümlelerle verilerek Chavez ve destekçilerinin negatif eylemlerin faili olarak kodlandığı; 
Cumhuriyet, Radikal, Zaman ve Yeni Şafak’ın ise darbecilere ilişkin olumsuz bilgilerin etken 
cümlelerle verildiği görülmüştür: 

“Başkanlık Sarayı'na yürümek isteyen muhalif grupların üzerine, Chavez'in silahlı adamları ve 
jandarma hedef gözetmeksizin ateş açtı. Kurşunlara aldırmadan yürümek isteyen protestocular, jandarma 
ve Chavez yanlılarının aşırı sert tutumuyla karşılaştı.” (Hürriyet, 13.04.2002). 

“Chavez yanlılarının ateş açması üzerine 13 kişi öldü.” (Hürriyet, 13.04.2002). 
“Darbeci Chavez kaos getirdi.” (Milliyet, 15.04.2002).  
“…Cuma günü  Hugo Chavez sonunda ülkesini tam bir kaosa sürüklemeyi başardı.” (Milliyet, 

15.04.2002). 
“İstifa etmeyi reddeden Chavez göstericilere yönelik şiddeti arttırma yoluna gitti.” (Sabah, 

13.04.2002). 
“Patronlar darbe yaptırdı.” (Cumhuriyet, 13.04.2002). 
“Venezuela Devlet Başkranı Hugo Chavez'in istifası ve askeri darbeyle sonuçlanan petrol grevine 

ABD Başkanı Bush destek veriyordu.” (Cumhuriyet, 13.04.2002). 
“ABD kendisine karşı darbe yapılan Chavez’i demokrasiye saygılı olması konusunda uyardı.” 

(Cumhuriyet, 16.04.2002). 
“…ABD destekli işadamının (Carmona) ise hevesi kursağında kaldı”(Radikal, 15.04.2002). 
“Ancak ABD Chavez’in devrilmesinin ardından darbecilere destek vermişti.” (Radikal, 15.04.2002). 
“Venezuela Devlet Başkanı Hugo Chavez'i deviren darbeye alkış tutan ülke medyası, devrik 

başkanın 48 saat sonra koltuğuna yine kurulması karşısında şaşırdı. (Radikal, 16.04.2002).  
“Venezuela’daki darbecilere Latin Amerika ülkelerinden destek yok.” (Zaman, 14.04.2002). 

“Venezuela’daki askeri darbenin arkasında Amerikan Merkezi Haber Alma Teşkilatı’nın (CIA) 
bulunduğu yönündeki iddialar güçleniyor.” (Zaman, 16.04.2002). 

“Ordudaki Amerikancı subayların ortak bildiri yayınlamasından sonra, işadamlarının da 
desteğiyle başlatılan sokak hareketleri çatışmaya dönüp 13 kişi ölünce Amerikancı generaller darbe yapmış, 
Chavez'i bir askeri üsse götürmüşler ve işadamı Pedro Carmona'yı getirmişlerdi.” (Yeni Şafak, 15.04.2002). 

Van Dijk’e göre negatif eylemlerin failleri, özellikle bu failler yetkililer olduğunda, 
dışarıda bırakılmaktadır (2007: 172). Chavez’e yönelik darbe girişimine ilişkin haberlerde de 
failler çoğu kez dışarıda bırakılmıştır. 

 “Üç yıl önce büyük bir seçim zaferiyle iktidara gelen Chavez’in devrilmesi…” (Milliyet, 13.04.2002) 
“Venezuela’da iktidardan uzaklaştırılan, ancak ordunun yardımıyla geri gelen Chavez’in ülkeyi 

çıkmaza sürüklediği belli.” (Milliyet, 15.04.2002). 
“24 Saatte Devrildi” (Sabah, 13.04.2002). 
“Cuma günü devrilen Devlet Başkanı Hugo Chavez, 48 saat sonra yeniden başkanlık koltuğuna 

oturdu.” (Sabah, 15.04.2002). 
“Venezuela’da önceki akşam meydana gelen ve 13 kişinin ölümüyle sonuçlanan çatışmalar,..” 

(Cumhuriyet, 13.04.2002). 
“Perşembe günü yapılan ve darbeye önayak olan Chavez karşıtı gösteride 14 kişi ölmüştü” 

(Radikal, 16.04.2002). 
“Chavez yanlıları ile Başkanlık Sarayı’na doğru yürüyüşe geçen muhalifler arasında çıkan olaylarda 

12 kişi öldü, yaklaşık 100 kişi yaralandı.” (Zaman, 13.04.2002). 
“Devlet Başkanı Hugo Chavez’in devrilmesiyle…” (Zaman, 13.04.2002). 
“Venezuela’da 13 kişinin öldüğü olayların ardından silahlı kuvvetler yönetime el koydu” (Yeni 

Şafak, 13.04.2002). 



  

- 163 - 

4.2.2.1. Sözcük Seçimleri 

Haberin mikro yapılarının çözümlenmesinde sözcük seçimleri oldukça önemli bir yer 
tutar. Van Dijk’ın da belirttiği gibi haber içinde sözcük tercihleri ideolojik bir tavrı da 
yansıtmaktadır. Haber metinlerinde bir kişinin “terörist” veya “özgürlük savaşçısı” olarak 
tanımlanmasında ideolojik bir seçim söz konusudur. Dolayısıyla sözcük seçimleri, haber 
söyleminde anlamın oluşmasında oldukça önemlidir. Farklı sözcük seçimleriyle habere konu 
olan olaylar ve olayın aktörleri hakkındaki farklı bakış açıları ortaya konulabilmektedir. 
(Aygün, 2011:240). Araştırma kapsamında incelenen haberlerde gazetelerin gerek olay gerekse 
olayın aktörleri hakkında farklı tanımlamalara işaret eden sözcük seçimlerine başvurduğu 
tespit edilmiştir. 

Özellikle ana akım gazeteler ve Zaman darbe olayını ifade etmek için zaman zaman 
“istifaya zorlandı”, “görevi bırakmak zorunda kaldı”, “istifa etti” gibi sözcükleri seçerek 
yapılan darbe girişimine bir anlamda meşruiyet kazandırmışlardır:  

 “generaller tarafından istifaya zorlanan Devlet Başkanı Hugo Chavez…” (Hürriyet, 
15.04.2002). 

“…Venezuela Devlet Başkanı Hugo Chavez, silahlı kuvvetlerin baskısıyla istifa etti ve orduya ait 
bir kaleye hapsedildi…Artık direnemeyeceğini anlayan Chavez orduya istifa etmek istediğini bildirdi.” 
(Sabah, 13.04.2002). 

“Chavez’in Cuma günü istifa etmesinin ardından…”(Sabah, 15.04.2002). 
 “…Hugo Chavez, ordunun da baskısıyla görevi bırakmak zorunda kaldı” (Zaman, 13.04.2002).  
“… ordunun baskısıyla devlet başkanlığı görevini bırakmak zorunda kalan Venezuela lideri 

Hugo Chavez,” (Zaman, 15.04.2002). 
“ABD Chavez’in istifa etmesine destek vermiş…” (Zaman, 15.04.2002). 
“Cuma günü Ordu tarafından devrilen popülist Devlet Başkanı Hugo Chavez…” (Milliyet, 

15.04.2002). 

Cumhuriyet, Radikal ve Yeni Şafak gazeteleri ise olayı “darbe” olarak 
nitelendirmişlerdir:  

 “Venezuela’daki darbeye…” (Cumhuriyet, 13.04.2002). 
 “Venezuela’daki başarısız darbe girişimine tepkiler sürüyor” (Cumhuriyet, 16.04.2002).  
“…Chavez'e yapılan darbeyle….ABD ise darbeden memnun” (Radikal, 14.04.2002). 
 “…Hugo Chavez dün darbeyle devrildi.” (Radikal, 13.04.2002). 
 “ABD'nin darbe ile devirdiği Chavez'in…ABD darbesini kınadı.” (Yeni Şafak, 15.04.2002). 
“…ABD planlı askeri darbeyle görevinden alınan Chavez,…" (Yeni Şafak, 15.04.2002). 

Sonuç ve Değerlendirme 

Bu çalışmada son yılların en önemli darbe girişimlerinden Venezuela’da 11 Nisan 
2002’de yaşanan ve 13 Nisan 2002’de Chavez’in göreve dönmesiyle sonuçlanan askeri darbe 
girişimine ilişkin Hürriyet, Sabah, Milliyet, Cumhuriyet, Radikal, Zaman ve Yeni Şafak 
gazetelerinde, 10 Nisan-30 Nisan 2002 döneminde çıkan haberler, içerik ve söylem analizi 
yöntemleriyle incelenmiştir.  

Yapılan analiz sonucunda Venezuela’da yaşanan darbeye ilişkin haberlere, Türk 
Basınında (az satar bir gazete olan Cumhuriyet dışında) fazla ilgi gösterilmediği, gazetelerin 
tarandığı 20 günlük süreçte 6 gazetede toplam 88 haberin yayımlandığı,  haberlerin genellikle iç 
sayfalardan verildiği saptanmıştır. Bu çerçevede Türk Basının darbe olayını (Cumhuriyet 
dışında) adeta görmezden geldiği söylenebilir. Özellikle ana akım gazetelerin son yılların en 
önemli askeri darbelerinden birisi olarak görülen Venezuela olayına duyarsız kalmasının, Türk 
dış politikasıyla yakından ilişkili olduğu değerlendirilmektedir. Darbe girişimini olumlu 
karşılayan ABD ile Türkiye’nin yakın ilişkilerin göz önüne alan basın, söz konusu darbe olayına 
mesafeli yaklaşmış, olaya ilişkin az sayıda haber vererek konuyu adeta önemsizleştirmiştir. 

Ayrıca bu tespitle örtüşür şekilde Cumhuriyet ve Yeni Şafak dışındaki gazetelerin darbe 
karşısında net bir tavır takınmadığı saptanmıştır. Ana akım basının temsilcileri Hürriyet, 
Milliyet ve Sabah gazeteleri ile muhafazakâr çizginin temsilcisi Zaman gazetesinin bir yandan 
Chavez’in tekrar yönetimi ele almasını olumlu karşılayan başlıklar atarken diğer yandan da 
Chavez’in, eski bir darbeci olduğunu, halkına karşı aşırı şiddet uyguladığını, Saddam Hüseyin 



  

- 164 - 

ve Fidel Castro gibi diktatörlerin dostu olduğunu ya da petrol fiyatlarında istikrarsızlığa/artışa 
sebep olduğunu ifade etmeleri, darbe olayı karşısında net bir tavırları takınamadıklarını 
göstermektedir. Sol basınının diğer temsilcisi Radikal gazetesi ise genel olarak darbe karşıtı bir 
söylem benimsemekle birlikte  “Eski Darbeci Darbeyle Gitti” şeklindeki darbecileri haklı gören 
başlık ve haberlere de yer vererek çelişkili bir tutum sergilemiştir. Başka bir ifade ile 
Cumhuriyet ve Yeni Şafak dışındaki gazetelerde, haber içeriklerinde Chavez’e ilişkin olumsuz 
bilgiler verilmek suretiyle darbe olayı bağlamından koparılarak seçimle gelen bir devlet 
başkanının askeri darbe ile görevinden uzaklaştırıldığı gerçeği geri plana itilmiştir. 

Bunun yanında incelenen gazetelerde, haber girişlerinde olayların sebeplerine ilişkin 
bilgi verilmediği, genellikle sonuç odaklı girişler kullanıldığı saptanmıştır. Üstelik birçok 
haberde, haber girişinin devamında da başlık ya da haber girişinde ileri sürülen bilgilerin 
sebepleri açıklanmamıştır. Gazeteler bir yandan Chavez’in eski bir darbeci olduğunu, 
ülkesindeki karışıklıkları şiddet kullanarak bastırdığını, diktatör olarak bilinen liderlerle 
arasının iyi olduğunu ifade ederken diğer yandan da halkın desteği ile daha önce görülmemiş 
“muhteşem” şekilde görevine döndüğünü ifade etmişlerdir. Bu çelişkili durumun temel 
sebebinin gazetelerin haberleri genellikle sonuç odaklı vermeyi tercih ederek olayların 
nedenlerini ikinci plana atmasıyla yakından ilişkili olduğu değerlendirilmektedir. Haberlerde 
olayların sebeplerinden çok gelişimlerine ve sonuçlarına yer verilmesinin, Venezuela’da 
yaşanan darbe olayının Türk kamuoyu tarafından tam olarak anlaşılamamasına ve dolayısıyla 
da yeterince tartışılamamasına neden olduğu düşünülmektedir.  

Venezuela’da yaşanan darbe olayının Türk kamuoyu tarafından yeterince 
anlaşılmamasının ve tartışılmamasının bir diğer önemli sebebi haberler metinlerinde ardalan ve 
bağlam bilgisine yer verilmemesidir.  Genelde bütün gazetelerde özelde ise ana akım medyayı 
temsil eden Hürriyet, Sabah ve Milliyet gazetelerinde olayların gerisinde yatan tarihsel, 
ekonomik, siyasal ve toplumsal sebepler irdelenmemiş ve Venezuela’nın nasıl bir süreçten 
geçerek darbe olayına geldiğine ilişkin doyurucu bilgiler verilmemiştir. 

Bunlara ilave olarak Hürriyet, Milliyet ve Sabah gazetelerinde Chavez’e ilişkin olumsuz 
bilgilerin etken yapılı cümlelerle verilerek Chavez ve destekçilerinin negatif eylemlerin faili 
olarak kodlandığı; Cumhuriyet, Radikal, Zaman ve Yeni Şafak’ın ise darbecilere ilişkin olumsuz 
bilgileri etken cümlelerle verdiği belirlenmiştir. Ayrıca araştırma kapsamında incelenen 
haberlerde, gazetelerin gerek olay gerekse olayın aktörleri hakkında farklı tanımlamalara işaret 
eden sözcük seçimlerine başvurduğu tespit edilmiştir. Cumhuriyet, Radikal ve Yeni Şafak 
gazeteleri Venezuela’da yaşanan olayı “darbe” olarak nitelendirirken; özellikle ana akım 
gazeteler ve Zaman darbe olayını ifade etmek için zaman zaman “istifaya zorlandı”, “görevi 
bırakmak zorunda kaldı”, “istifa etti” gibi sözcükleri seçerek yapılan darbe girişimine bir 
anlamda meşruiyet kazandırmışlardır. 

Sonuç olarak Venezuela’da yaşanan askeri darbeye ilişkin Hürriyet, Sabah, Milliyet, 
Cumhuriyet, Radikal, Zaman ve Yeni Şafak gazetelerinde yayımlanan haberlerin analiz edildiği 
bu çalışmada, tirajları düşük olan Cumhuriyet ve Yeni Şafak dışındaki gazetelerin, darbe 
yapanlardan çok darbe ile görevden uzaklaştırılan devlet başkanına olumsuz bakan bir söylem 
benimsediği ve Türk Basınının “her koşulda darbelere karşı olma” yaklaşımının  Venezuela 
örneğinde geçerliliğini yitirdiği saptanmıştır.   

 

KAYNAKÇA 

AKGEMCİ. Esra (2011). Chávez Döneminde Venezuela’nın ABD’ye Yönelik Dış Politikası, Yayımlanmamış Yüksek Lisans 
Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 
AYGÜN, Esin (2011). Yazılı Basın Haber Söylemlerinde Cumhuriyet Mitinglerinin Sunumu Yayımlanmamış Yüksek Lisans 
Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. 
BEKİROĞLU, Onur (2011). Kültürlerarası İletişim Bağlamında Türk Basınında Etnik Kimliklerin Sunumu: Ermenilere İlişkin 
Haberlerin Nicel ve Nitel Analizi, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler 
Enstitüsü. 
BRUCE, Iain. (2008). The Real Venezuela: Making Socialism in the Twenty-first Century, London: Pluto Press. 



  

- 165 - 

CALİSE, Mauro (1994). “The Italian Particracy: Beyond President and Parliament” Political Science Quarterly. Special 
Issue, Vol. 109 Issue 3, s.441-479 
CHASTEEN, J. Charles (2008). Americanos: Latin America's Struggle for Independence, New York: Oxford University Press 
CIA (2011). The CIA World Factbook, USA: Skyhorse Publishing 
CLAYTON, Lawrence A. ve Michael CONNİFF. (2004). A History of Modern Latin America, Fort Worth, TX : Harcourt 
Brace College Humanities 
CRİS, Brian F. (2000). Democratic Institutional Design: The Powers and Incentives of Venezuelan Politicians and Interest 
Groups, USA: Standford University Press 
CROOKER, Richard A. (2006). Venezuela, New York: Chelsea House boks 
DAĞTAS, Erdal ve CANPOLAT, Emre (2009). “Berlin Duvarı’nın Türk Basınındaki Sunumu: Cumhuriyet, Sabah ve 
Zaman Gazeteleri Örnekleri”,  Erkan Yüksel (ed.) Sihirli Aynanın Sırları, Eskisehir: Anadolu Universitesi Yayınları. 
ELLNER, Steve ve Daniel HELLİNGER (2003). Venezuelan Politics in the Chávez Era: Class, Polarization and Conflict, 
Colorado: Lynne Reiner. 
GALVAN, Javier A. (2012). Latin American Dictators of the 20th Century: The Lives and Regimes of 15 Rulers, Carolina: 
McFarland Publishing 
GOTT, Richard (2008). Hugo Chávez ve Bolivarcı Devrim, (Çev. Hasan Böğün), İstanbul: Yordam Kitap. 
GROSS, Joshua (2010). “A Covenant with Uncertainty: Considering Contemporary Constitutional Land Reform in 
Bolivia”. Bulletin of Latin American Research, Vol. 21, No. 2, s.3-15. 
HAWKİNS, Kirk (2010). Venezuela’s Chavismo and Populism in Comparative Perspective, New York: Cambridge University 
Press. 
İNAL, Ayşe. (1995). “Yazılı Basın Haberlerinde ‘Yapısal’ Yanlılık Sorunu”. Toplum ve Bilim, S.67, s.111-135 
KOZLOFF, Nikolas (2006). Hugo Chávez: Oil, Politics, and the Challenge to the Unite States, Basingstoke: Palgrave 
Macmillan. 
KOHNSTAMM, Thomas B. ve Michael KOHN, Robert P. LANDON (2006) .Colombia, CA: Lonely Planet 
LEVİNE, Daniel H. (2002). “The Decline and Fall of Democracy  in Venezuela: Ten Theses”, Bulletin of Latin American 
Research, Vol. 21, No. 2, s. 248-269. 
MAYA, Margarıta Loâpez (2002). “Venezuela after the Caracazo: Forms of Protest in a Deinstitutionalized Context”, 
Bulletin of Latin American Research, Vol. 21, No. 2, s.199-218. 
MCBETH, B. S. (2002). Juan Vicente Gómez and the Oil Companies in Venezuela, 1908-1935, Cambridge: Cambridge 
University Press 
NELSON, Brian A. (2009). The Silence and  the Scorpion: The Coup Against Chávez and the Making of Modern Venezuela, New 
York: Nation Books 
NİCHOLS, E. Gackstetter ve Kimberly J. Morse (2010). Venezuela, California: ABC-Clio. 
RABE, Stephen G. (1999). The Most Dangerous Area in the World: John F. Kennedy Confonts Communist Revolution in Latin 
America, North Carolina: Chapel Hill University of North Carolina Press. 
RABY, D.L. (2006). Demokrasi ve Devrim: Günümüzde Latin Amerika ve Sosyalizm, (Çev. E. Günçiner), İstanbul: Yordam 
Kitap  
RODRİGUEZ, Jaime E. (1998). The Independence of Spanish America, Cambridge: Cambridge University Press 
TARVER, Micheal H. ve Julia C. FEREDERİK. (2005). The History of Venezuela, California: Greenwood Publishing Group 
WİLPERT, Gregory (2007). Changing Venezuela by Taking Power: The History and Policies of the Chavez Government, Londra: 
Verso, 2007. 
Van Dijk, Teun (2007).  “Bir Söylem Olarak Haberin Disiplinlerarası Çözümlenmesi”, Medya Metinlerini Çözümlemek , 
G.Şendur ATABEK ve Ümit ATABEK (der.), Ankara: Siyasal Kitabevi. 
Yararlanılan Gazeteler: 
Cumhuriyet, 1 Nisan - 30 Nisan 2002. 
Hürriyet, 1 Nisan - 30 Nisan 2002. 
Milliyet, 1 Nisan - 30 Nisan 2002. 
Sabah, 1 Nisan - 30 Nisan 2002. 
Radikal, 1 Nisan - 30 Nisan 2002. 
Yeni Şafak, 1 Nisan - 30 Nisan 2002. 
Zaman, 1 Nisan - 30 Nisan 2002. 


